Äventyrare.....

Hej !

Jag skulle gärna vilja diskutera detta ämne med ni medlemmar där ute !
Cyklister, Klättrare, Vandrare, Kanotister........
Jag har nu efter att cyklat ett varv runt jorden en helt ny utmaning på gång, nämligen försöka att bli bofast.
En mycket svårare utmaning för mig än att packa cykeln igen och dra ett varv till runt jorden.
Hur ser ni på era egna äventyr och utmaningar ?

All välgång....Jesper

thegedd; sa:
Hej !

Jag skulle gärna vilja diskutera detta ämne med ni medlemmar där ute !
Cyklister, Klättrare, Vandrare, Kanotister........
Jag har nu efter att cyklat ett varv runt jorden en helt ny utmaning på gång, nämligen försöka att bli bofast.
En mycket svårare utmaning för mig än att packa cykeln igen och dra ett varv till runt jorden.

All välgång....Jesper

Jag vet hur det känns, man kommer tillbaka efter nâgra mânader pâ cykel. De är bra den första veckan och sen brukar jag vilja ut igen. Ofta mâste man stanna kvar och skaffa nya pengar innan man kan âka och den tiden brukar vara hemsk för mig.
Visst är det en större utmaning att bli bofast än att cykla jorden runt när man har varit borta för länge frân Sverige. Det känns inte som om man har nâgot kvar där utan det ger mer att resa igen.

Lycka till med utmaningen att bli bosatt! Jag nappar inte pâ den för tillfället utan det blir att cykla ett tag till...

/Stellan

Bli bofast?
Stanna på en plats mer än...tre månader?

Jag har tagit itu med den utmaningen några gånger, men fått ge upp i ett tidigt skede.
Mentalt självmord är inget för mig.

thegedd; sa:

Jag har lite svårt att förstå ditt resonemang. Livet är inte antingen eller. Livet är både och. För mig har aldrig äventyret varit livet, men det har alltid varit en mycket viktig del av det. På samma sätt kan jag inte heller tänka mig livet utan en fast punkt i tillvaron i form av ett hem med en eller flera personer som jag älskar. Kanske tillhör jag också ett lyckligt fåtal som känner meningsfullhet i mitt arbete. Livet är allt detta ... och mycket, mycket mer...

Och du... det verkar vara dags att ändra din profil här på utsidan... ;)

HåkanF

thegedd; sa:

Livet handlar om upplevelser. För mig räcker det med att ta en cykelsemester på 2-4 veckor för att få en bra upplevelse.

Att jag tycker om att komma hem beror på andra stora intressen som hembio och film som är mer bofasta intressen.

Däremot är inte en cykeltur ett avvarade av sociala kontakter. Jag har träffat mycket folk på mina cykelsemestrar. Jag har också sett att Joachim Hager som är på väg jorden runt har vänner i alla världsdelar.

Jag håller delvis med Håkan. Livet kan vara ett äventyr på många andra plan än de yttre resorna. Vi älskade att resa och uppleva nya saker men när närheten till döden blir allt för påtaglig, kan man finna stora utmaningar även i det lilla i vardagen. Min hustrus och min turist-cykling ner till medelhavet i våras, var ett lika stort äventyr för oss som det är att cykla jorden runt för andra, bara därför att det var möjligt efter en lång tids sjukdom.... (www.cykeltur.se)

För mig och min yngsta dotter var den senaste obsen, Dvärgspov (första gången i Sverige) på öland i helgen, en lika stor upplevelse för oss som någon av de äventyrliga vandringarna tidigare i livet.

Däremot är inte en cykeltur ett avvarade av sociala kontakter. Jag har träffat mycket folk på mina cykelsemestrar. Jag har också sett att Joachim Hager som är på väg jorden runt har vänner i alla världsdelar.

Avvarande av sociala kontaker. Nej, det förstår jag inte heller. Snarare tvärtom.
Man träffar massor med nytt folk hela tiden och dessutom går det inte en resa utan att man träffar polare från förr vid någon tidpunkt under resans gång. Ibland har man bestämt träff, ibland är det slumpen.
Riktiga polare på hemmaplan finns kvar även om man varit iväg från dem i två, fem eller tio år.

Vem var det som sa?

A stranger is nothing but a friend you haven't met.

Att komma hem

Det härt var en intressant tråd, jag känner mycket väl igen mig. Det ÄR svårt att komma hem. Jag tränar just nu på att vara BARA här, och jobba. Jag har hittat ett jobb jag verligen trivs med, varför träningen går ganska bra ;)

Jag tycker att det är viktigt att trivas hemma, för att kunna trivas borta.

//

MAJJEN; sa:
thegedd; sa:

Jag har lite svårt att förstå ditt resonemang. Livet är inte antingen eller. Livet är både och. För mig har aldrig äventyret varit livet, men det har alltid varit en mycket viktig del av det. På samma sätt kan jag inte heller tänka mig livet utan en fast punkt i tillvaron i form av ett hem med en eller flera personer som jag älskar. Kanske tillhör jag också ett lyckligt fåtal som känner meningsfullhet i mitt arbete. Livet är allt detta ... och mycket, mycket mer...

Och du... det verkar vara dags att ändra din profil här på utsidan... ;)

HåkanF

Hej !

Intressant åsikt, mitt liv hittils har varit antingen eller, 7 år av nomadliv och utan egen adress sätter sina spår....

Jesper

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg