• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Ätran ovanför Ulricehamn

Hej.
Jag är nybörjare på detta med paddling och hade tänkt mig en tillbakalutad tur i det övre av ätran.
Ett hett tips: Paddla inte där för det går inte just nu. Trots en massa regn är det för lite vatten i ån och det ligger träd tvärs över så fort det finns skog på sidorna pluss att ett par dammar rivits så vattnet ringlar fram mellan stenarna som i ett ordinärt dike. Jag tror jag har släpat kajaken lika många timmar som jag suttit i den och det är ingen kontinuitet i släpandet utan det är släpa 10 meter paddla 20 och så vidare. Eftersom det var så lite vatten så var ochså lyften lita av en utmaning med höga sidor, dessutom var utsikten ganska begränsad för man tittade in i vertikala åstränder hela tiden. Massvis med näckrosor och annan grönska som försökte dra paddeln ur händerna var också lite besvärligt. För erfarna paddlare kan det kanske vara en upplevelse men som nybörjare är det inte att rekommendera. Resan började vid Bredska kvarn och avslutades i Timmele där man kunde se att efter dammen far ån fullständigt täckt av kullfallna trän och så lite vatten att man såg mer botten än vatten. Mina vänner det går inte att paddla i ett stenröse.

Janne

Viskans övre lopp lider just nu av samma problem. Igenvuxet och oframkomligt. Ovanligt lite vatten i Västergötland?

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg