• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Äter huggorm kaniner?

Hej,

jag har planer på att bygga en utebur till min dotters utekanin. En tanke har dock slagit mig om huggormar ger sig på kaniner. Huggorm har vi sett på tomten flera gånger.
Det känns inte som fair play om kaninen är inlåst i en bur om ormen kommer.
Är det någon som vet om huggormar skulle komma på tanken att se en kanin som en potentiell måltid?

Tack för hjälpen!
 
Nu är det ju inte en svensk huggorm (Vipera berus) som filmen visar så det var ju inget bra exempel direkt. Den svenska huggormen är på tok för liten för att få i sig kaniner. Däremot så, om kaninen trampar på ormen eller något liknande så kan den ju hugga till och döda kaninen för det. Men det är nog väldigt osannolikt att något sådant skulle hända..

mvh // Johannes