Äta av naturens skafferi !!!

Hej! Gjorde en 10 dagars vandring i Kirunafjällen, juli månad. En tanke slog mig, "undra om man verkligen måste bära med sig all mat eller om man kan leva av naturens skafferi på nåt sätt". Naturligtvis fiskade vi, men vad finns det för annat man kan tillreda och äta (bortsett från djur)? Tacksam för alla tips, de kan bli användbara oavsett om de smakar äckligt. Det kan ju vara en fråga om överlevnad åxå.

MVH
Eva

Om du vill lära dig mer om ätliga växter så är Stefan Källmans bok "Vilda växter som mat och medicin" att rekommendera.

Generellt sett så är det tidskrävande att samla in föda från naturen, framförallt fjällvärlden där det ofta är svårt att hitta de riktigt energirika växterna.

Att samla in 10 liter lav och sen laka ur med lut och koka soppa på lär väl vara ett heldagsjobb. Och då blir man nog knappt mätt. Vassrötter har jag för mig överlevnadslitteraturen räknar med att man på två timmar samla ihop dagsransonen av. Men då snackar vi om 500 kcal ugefär...

att lära sig vad som är gott och nyttigt i naturen behöver inte handla om överlevnad, man kan välja att dryga ut medtagen mat eller piffa till för att det är kul. SÖS har en kurs som heter "Ätligt och nyttligt i naturen" det e bra att få "hands on" när man håller på med växter, hanteringen är viktig om det skall bli bra.

Men det mesta man kan piffa till med vet man ju redan, svamp och bär:)

Jag menade bara att det blir inte så mycket "besparing" (frågan var ju "undrar om man verkligen behöver bära med sig all mat?").

Många grejer måste ju tyvärr urlakas, rostas eller liknande och jag tycker att då tappar man mycket av "vinsten".

Så jag vill nog påstå att det är enklast att bära med sig all MAT, men att kryddor och tillbehör eventuellt kan ordnas från naturen.

kanske du redan vet vad som kan användas, men det är inte alla som vet vad som är den Svenska skogens "vitlök" och hur lik den är liljekonvaljen, inte alla vet heller hur man kan göra en god och nyttig soppa på kirshkål och en buljongtärning.. Studie cirklar och kurser är ett bra sätt att bredda och fördjupa sin kunskap med andra människor med liknande intresse..

Fjällen Patric, fjällen:)

Och kirskål är såvitt jag vet ett ogräs som främst finns i bebodda trakter, stämmer inte det?

Hon sa..

lapplisa; sa:
Hej! Gjorde en 10 dagars vandring i Kirunafjällen, juli månad.

alltså, var i fjällen.. så långt e vi överens..

lapplisa; sa:
En tanke slog mig, "undra om man verkligen måste bära med sig all mat eller om man kan leva av naturens skafferi på nåt sätt".

Här kan jag ha gjort en feltolkning, "naturens skafferi" tolkade jag som ett allmänt intresse av naturkäk.. Mina exempel var inget annat än just exempel på saker och ting man kan hitta i skog och mark. håller fortfarande fast vid att kurser och cirklar e bra.

-PaTRiC-; sa:
att lära sig vad som är gott och nyttigt i naturen behöver inte handla om överlevnad, man kan välja att dryga ut medtagen mat eller piffa till för att det är kul. SÖS har en kurs som heter "Ätligt och nyttligt i naturen" det e bra att få "hands on" när man håller på med växter, hanteringen är viktig om det skall bli bra.

Har du gått kursen och kanske kan berätta lite mer om den?

nix, men jag har varit på annat med kursledaren.. är kursen i klass med det vi gick så är den säkert hur bra som helst..

Ätligt i naturen

Köp Stefan Källmans nya bok om ätliga vilda växter. Den är den fullödigaste boken om vilda växter som mat och medicin som finns som gäller det nordliga området. Den innehåller näringsanalyser, foton, etnobotanik, urfolkens användning om växter mm.
Här får du alla tips du behöver. ICA Bokförlag, ca 190 kr.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Äta kol från brasa vid diare. Överlevnad 31
moore Äta fisk vid en nucleär förorening Överlevnad 0
MTB Äta lavar Överlevnad 30

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg