Seagull Ocean
Hej till er alla som är på Utsidans paddlingsforum! Jag är Lill-Klas från Finland. Jag köpte min Seagull Ocean från Welhonpesä (www.welhonpesa.fi) i slutet av juni denna år. Här är mina erfarenheter av Seagull Oceanen efter att padlat ca. 400km med den.
Jag är enligt nicknamnet
198 cm lång med långa ben och stora fötter, sko nr.48. Vikten är 103kg varav 10 kg är sk.levnadsstandard
. Det finns inte många kajaker som jag ryms i, så att jag valde Oceanen beror närmast på att den är stor och har möjlighet till stabilisatorer med utriggare. Jag använder min Ocean närmast till fritids fiskeresor, naturfotografering, konditionspaddling och har experimenterat kitesegling i Sibbo skärgården österom Helsinki.
Min Ocean är standard modell med keepers och utan mellanvägg i förskeppet. Som extra utrustning har jag stabilisatorsats med tvådelade utriggare och Vitudden paddeln.
Första gången jag provpadla Oceanen så kändes den extremt rank, jag kom bara 300m från klubbens brygga och genast när det kom större svallvågår från båtar, så var jag med kölen uppåt.
Jag tänkte att det här kan inte vara sant, det är något grundläggande fel i kajaken, en 63cm bred kajak kan inte vara så här rank. Efter "hårt" tänkande kom jag på att eftersom jag är lång och tung så ligger tyngdpunkten för högt. Efter lite mätning, när jag satt i kajaken vid bryggan, så konstaterade jag att jag sitter nästan helt ovanför vattenytan, orginal sitsen med therm-a-rest dynan är ganska hög. För att Oceanen är liggbar så har orginal sitsen inte sidostöd och därmed är också kontrollen av kajaken dålig.
Nästa experiment var att jag tog bort orginalsiten och satt mig på en campingmadras som var direkt på botnet av kajaken. Nu gick det mycket bättre och jag klara provturen som var 5km. Jag kände fortfarande att kajaken var instabil och kontrollen över kajaken var dålig.
Jag beslöt att montera i Oceanen en tillbehörsits från finska Kajak Sport (www.kajaksport.com). Jag köpte den största Ergo sitsmodellen med Extra Large ryggstöd. Att Oceanen blev nu utan liggegenskaper hade ingen betydelse för mig för att mina 48 nrs. fötter ryms inte i förskeppet, det är lite trångt redan vid keepers pedalerna. Monteringen av Ergo sitsen var jobbig. Jag måste omforma sitsen med varmluftblåsare och göra av 12mm vattentålig plywood en adapter som passade i aluminium skenan som är i bottnet av kajaken. Nu passade nya sitsen direkt i gamla fastsättningar utan att modifiera eller borra hål i kajaken.
Med den nya sitsen sitter jag direkt på aluminiumskenan och således kommer tyngdpunkten många cm lägre. Nya sitsen hade också bra höftstöd och vid provpaddling kändes kajaken mycket bättre, den var riktigt bra. När tyngdpunkten var lägre och sitsen hade höftstöd så var också kontrollen över kajaken helt i en annan klass.
Ända problemet var ryggstöden som kommer fast i sitsens sidor. Ergo sitsen är ursprungligen menad att den ska fastsättas med skruvar från sidorna och ersätta orginalsitsen i kajaker som har sitsen laminerad i övredelen av skrovet. Jag hade sitsen fast från fram och bakkanten i adaptern och sitsen gav efter när man luta mot ryggstöden. Prolemet löste jag med en bilsitstillbehör från Recaro. Jag monterade en pumpbar luftkudde bakom ryggstöden mot mellanväggen. Nu ger inte sitsen efter och jag kan också under paddlingsturen lätt ändra lutningsvinkeln på ryggstödet.
Efter dessa modifieringar är Oceanen en toppen kajak för mina ändamål, den går bra att padla utan last och med stabilistorer och utriggare kan jag fiska och fotografera eller fika i kajaken, har t.o.m. kokat kaffe med trangian i kajaken, när det var helt stilla på havet. Att min Ocean är utan mellanvägg i förskeppet är bra om man använder aktivt stabilsatorerna, liksom jag. Jag har båda stabilisatorsaterna och utriggarna alltid med på paddlingsturer och när jag behöver dem så drar jag dem med snören från förskeppet, blåser dem full och monterar dem i fästen.
Efter modifieringen har jag paddlat ca. 400km med Oceanen och jag är mycket nöjd med den. Den går bra att paddla utan last, det ryms mycket utrustning med på längre turer och när den är lastad (ca. 150kg inkl. paddlare) så går Oceanen i hög sjögång som en tåg på skenor.
Till sluten kan jag säga att utan last är Oceanen primert lite "livlig" men när man har bra sits och därmed bra kontroll över kajaken så har den också stor sekundär stabilitet. Med andra ord, en kanon bra kajak.
Jag satt bilder om min sitsmodifaktion på min hemsida, kolla
http://www.icon.fi/~mobi/ocean
Med VKV Seagull Ocean hälsningar,
Lill-Klas
Sibbo Kanot Klubben
http://www.pp.clinet.fi/~sibbe (även på finlandssvenska).
[Ändrat av Lill-Klas 2002-09-23 kl 23:42]