• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Är någon bra på Excel ?

Har suttit i timmar med detta, lagt till filter o färgat osv, och nu vill jag ha reda på procentökningen från 1985-2007 exempelvis på en del energislag, har tragglat, kunde det med förbundna ögon för 10 år sedan, men nu har Alzheimer tydligen hälsat på. eller vad det är...suck
Kan någon formeln ?

Tack på förhand
peter
 

Bilagor

  • excelhitodit.jpg
    excelhitodit.jpg
    144.6 KB · Visningar: 220
Jag förstår verkligen inte din fråga Peter. Men ökning beräknar du så här:

Ant år 1: x1.
Ant år 2: x2

Ökning: x2-x1
Ökning i procent: (x2-x1)/x1*100

Var det, det du undrade?

Eller menar du den procentuella ökning varje år, under förutsättning att ökningen har varit konstant?
Ant år 1: x1
Ant år 2: x2
Ant år: n
Ökning i procent per år: r

x1*(1+r/100)^n=x2 => r = (x2/x1)^(1/n) - 1

Nåt som besvarade din fråga?
 
Jag förstår verkligen inte din fråga Peter. Men ökning beräknar du så här:

Ant år 1: x1.
Ant år 2: x2

Ökning: x2-x1
Ökning i procent: (x2-x1)/x1*100

Var det, det du undrade?

Eller menar du den procentuella ökning varje år, under förutsättning att ökningen har varit konstant?
Ant år 1: x1
Ant år 2: x2
Ant år: n
Ökning i procent per år: r

x1*(1+r/100)^n=x2 => r = (x2/x1)^(1/n) - 1

Nåt som besvarade din fråga?

Tack hannulan !
Jag löste det till slut, jag hade tillfälligt besök av den där Alzheimer eller va han heter, men han försvann o jag kom på det.

Tack för dina formler, ska kopiera dem.
peter
 
Bra att var till nån hjälp. Jag älskar att räkna (iaf så länge det hålls på en nivå som jag förstår, men det brukar det göra till vardags).