Härom dagen hade jag tillfälle att knappa på Garmin 60Cx, Garmin Oregon 300 och Garmin Mobile XT på Nokia N95 samtidigt. Dvs på N95 fanns både program & kartor på minneskortet och någon teletrafik krävdes inte. Det fick mig att börja ifrågasätta om det finns någon vits över huvud taget med 60Cx, Colorado, Oregon och eTrex.
Det gör det naturligtvis. T ex har dom lite extra funktioner såsom kompass och är klart mer robusta. Men räcker det? Svaret beror naturligtvis på vilket behov man har.
Om jag ser till mina behov så är det främst fyra tillämpningar. I bilen, på cykel & MC, på stadspromenad samt på skogspromenad typ svampplockning.
Eftersom både Colorado och Oregon saknar möjlighet att stänga av automatisk ruttomräkning så faller dom direkt bort för cykel och MC-bruk. Därmed inte av intresse för mig. Av de jag provade återstår då för min del bara 60Cx att jämföra med GMXT. Programvaran fungerade snarlikt på båda dessa. Skillnader var främst skärmen, skalet & knapparna.
I skogen så använder jag Friluftskartan Pro. Det visade sig att GMXT på N95 visar en ruggigt mycket bättre kartbild än 60Cx. Skärmarna är lika stora men Nokian har dubbelt så bra upplösning och visar en mycket mer ljusstark och detaljerad karta. Förbluffande stor skillnad faktiskt! Batteritid då? En 60Cx väger 213 gram. GMXT väger ingenting. Mobilen har man ju ändå med av andra skäl. Tar jag med 213 gram extrabatterier till N95 så funkar GMXT minst tre gånger längre än 60Cx! Mottagning? Ingen större skillnad. Rutter & spår? Båda har ungefär samma möjligheter att tanka upp och visa rutter & spår. Båda kan logga oändligt med spår. Något förvånad kunde jag konstatera att jag upplevde GMXT på N95 totalt överlägsen 60Cx på skogspromenaden.
På stadspromenaden använder jag City Navigator. Där blir fördelen med GMXT ännu större tack vare A-GPS som gör att mobilen får satelitkontakt inom ett par sekunder.
I bilen använder jag City Navigator. Där är 60Cx helt chanslös mot GMXT. Det har tre orsaker: Snabbare uppstart, mycket tydligare kartbild samt röstguidning. 60Cx saknar röstguidning vilket är en stor brist i bilen.
På MC & Cykel brukar jag visa upptankade rutter överlagrade på FriPro. Blir mycket tydligare på GMXT än på 60Cx. Likväl vinner 60Cx eftersom N95 är för smäckig och omöjligt kan manövreras med handskar. Men senaste GMXT stödjer pekskärm och installerat på en robust mobil med pekskärm så torde det vara godnatt för 60Cx även här. Fast själv kör jag med Garmin 278 på MC:n. Men det är ju inte någon fick-GPS precis.
Det är nya tider!
Det gör det naturligtvis. T ex har dom lite extra funktioner såsom kompass och är klart mer robusta. Men räcker det? Svaret beror naturligtvis på vilket behov man har.
Om jag ser till mina behov så är det främst fyra tillämpningar. I bilen, på cykel & MC, på stadspromenad samt på skogspromenad typ svampplockning.
Eftersom både Colorado och Oregon saknar möjlighet att stänga av automatisk ruttomräkning så faller dom direkt bort för cykel och MC-bruk. Därmed inte av intresse för mig. Av de jag provade återstår då för min del bara 60Cx att jämföra med GMXT. Programvaran fungerade snarlikt på båda dessa. Skillnader var främst skärmen, skalet & knapparna.
I skogen så använder jag Friluftskartan Pro. Det visade sig att GMXT på N95 visar en ruggigt mycket bättre kartbild än 60Cx. Skärmarna är lika stora men Nokian har dubbelt så bra upplösning och visar en mycket mer ljusstark och detaljerad karta. Förbluffande stor skillnad faktiskt! Batteritid då? En 60Cx väger 213 gram. GMXT väger ingenting. Mobilen har man ju ändå med av andra skäl. Tar jag med 213 gram extrabatterier till N95 så funkar GMXT minst tre gånger längre än 60Cx! Mottagning? Ingen större skillnad. Rutter & spår? Båda har ungefär samma möjligheter att tanka upp och visa rutter & spår. Båda kan logga oändligt med spår. Något förvånad kunde jag konstatera att jag upplevde GMXT på N95 totalt överlägsen 60Cx på skogspromenaden.
På stadspromenaden använder jag City Navigator. Där blir fördelen med GMXT ännu större tack vare A-GPS som gör att mobilen får satelitkontakt inom ett par sekunder.
I bilen använder jag City Navigator. Där är 60Cx helt chanslös mot GMXT. Det har tre orsaker: Snabbare uppstart, mycket tydligare kartbild samt röstguidning. 60Cx saknar röstguidning vilket är en stor brist i bilen.
På MC & Cykel brukar jag visa upptankade rutter överlagrade på FriPro. Blir mycket tydligare på GMXT än på 60Cx. Likväl vinner 60Cx eftersom N95 är för smäckig och omöjligt kan manövreras med handskar. Men senaste GMXT stödjer pekskärm och installerat på en robust mobil med pekskärm så torde det vara godnatt för 60Cx även här. Fast själv kör jag med Garmin 278 på MC:n. Men det är ju inte någon fick-GPS precis.
Det är nya tider!