Fortuna clip-on noggrannhet och
Noggrannheten hos Fortuna clip-on i XTRAC (XT) mode är en intressant fråga som jag själv har ställt mig eftersom jag använder fastighetskartan när jag navigerar (med Oziexplorer). Jag tänkte jag skulle ta mig till ett par triangelpunkter i närheten men det är kanske tveksamt om jag hittar någon som ligger i en position med dålig mottagning. Hur som helst, om jag lägger Garmin GPS 60 samt clip-on på vid fönstret i mitt arbetsrum klagar Garmin över dålig mottagning och får ingen fix, medan clip-on rapporterar signaler från 8-10 satelliter. Ozi’s positionspil pekar då alltid på en position som uppskattningsvis är mindre än 10 meter från verklig position. Med andra ord, tror jag att noggrannheten är helt OK.
Men det finns ett problem med Fortuna clip-on, i varje fall XT mjukvara version 2 från SiRF, som gör att ibland kan det bli en avvikelse på upp till 200 meter. Det var något som kom som en synnerligen obehaglig överaskning för mig, men efter sökningar i diverse forum ser jag att det är ett känt problem som drabbar långsamma vandrare (”the pedestrian problem”, (http://www.gpspassion.com/forumsen/topic.asp?TOPIC_ID=13228).
). Anledningen är en funktion hos mjukvaran benämnd Static Navigation som medför att positionen fryses om hastigheten understiger 4 km/h under 3 sekunder.
Citat från
http://www.sirf.com/techlibrary/FAQs/FAQs.html
93. Explain the static navigation parameters.
Since SA was turned off, we now disable static navigation as our default, and we recommend that you do also. When it is enabled, if velocity is below 1.2 m/s for 3 seconds we will freeze the position, and leave them frozen until velocity exceeds 1.4 m/s (so there is a bit of hysteresis in the solution).
123. What criteria are used to enable and disable the static navigation filter?
Static navigation is a mode designed for motor vehicles, which causes the position to become pinned at one location when velocity is determined to be low enough. This is designed to make navigation systems operate more reasonably when the GPS Selective Availability (SA) signal degradation is turned on. When the navigation software determines that the vehicle velocity is less than 1.2 m/s for 3 seconds, the position is pinned to its current position. It remains pinned until either velocity is detected above 1.4 m/s, or position is computed to be 200 m from the pinned location.
Hos Fortuna clip-on, XT version 2 i varje fall, är denna funktion ej bortkopplad. Men det finns en lösning som beskrivs i
http://www.gpspassion.com/forumsen/topic.asp?TOPIC_ID=25575. Jag inhandlade därför en blåtandsadapter till pc’n och lyckades utan några speciella problem att koppla bort Static Navigation. Det gjorde jag igår kväll varför jag inte kan säga att detta sker utan allvarliga nackdelar. Men om jag nu rör mig långsamt till andra änden av huset kommer positionen att uppdateras, det gjorde den inte tidigare. Ozi’s positionspil kommer å andra sidan att ständigt ändra riktning även när man står stilla vilket är störande (men man kan ju ha en cirkel istället för pil). Hur som helst, om man skall kunna lita på Fortuna clip-on (XT version 2) i skogen måste Static Navigation vara bortkopplad!
Slutligen vad beträffar känsligheten hos Garmin GPS 60 så förlorar den ganska lätt fixen när den ligger i fickan eller ryggsäcken under en skogspromenad. Om jag dock tar fram den och håller upp den brukar den dock hitta satelliterna. Det gjorde inte min Etrex. Fortuna clip-on som ligger i ryggsäcken har dock nästan alltid en fix.
Ulf N.