Är fickvärmaren bortglömd ?, eller är det skräp ???

Vintertid så har jag ibland med mig fickvärmare, ibland kyls fingrarna ner, och då är det
skönt att ha en i varje ficka.
Speciellt bra att ha är det vid pimpelfiske, då det ibland kan bli pilligt med beten o linor o sånt.

Även fotofolket kanske måste pilla på kameran med bara händer i kylan ibland, så då kanske det kan va nåt ?

Jag sökte på forumet om fickvärmare, men det verkade inte skrivits om det så mycket.

Vet inte om det är ett bra tips, men kom o tänka på gaskökens behållare i kyla, om man placerar en fickvärmare inunder eller på sidan på behållaren, så att gasen hålls varm, så funkar gasköket bättre ?

Det kanske vore nåt för gasköksanvändarna att prova ?

Man kan kanske fästa fickvärmaren med ett gummiband, eller nåt, så att värmaren ligger mot gasbehållaren.

Classe i sjön har en koldriven variant, men det finns bensindrivna också, jag har en av varje.

Bilagor

• PICT0014.jpg
    PICT0014.jpg
    28.2 KB · Visningar: 1,825
Jag har testat fickvärmaren några gånger men tycker den är ganska meningslös. Kommer inte att ha med den fler gånger

/Stellan

Bra pryl på korta turer

som en 1/2 kall dag på skjutbanan eller vid andra stillaaktiviteter som passjakt och pimpling. Att bära med sig på vandring, nja mitt i vintern möjligen.
Men helt utmärkt på en kall kväll vid isbanan eller åseende hästhoppning i kallt ridhus eller än värre ute vid kall, fuktig backe... Har några bensin, naftadrivna.
//J

Köpte en variant på GetOut (2-pack) man trycker på en liten platta i "påsen" så aktiveras den å blir mkt varm, kan sen återanvändas genom att man kokar den!
Själv använder jag den vid kalla paddlingsturer vid fika stoppen :)

/Janne

Jag har också den typen av handvärmare som Janne nämner. Tryck på plattan och påsen blir skönt varm. Praktisk eftersom den inte väger mycket och inte tar någon plats.
Ska erkännas att jag inte använt dem själv än, men när man har småbarn är de väldigt bra att ha till hands.

Jag har också samma som Janne och AndreasE. Den är ju liten och praktisk, ger värme en dryg halvtimme. Skulle nog ta med den om jag skulle ut och pilla med nåt, ev en längre pimpeltur. Dock inte på t ex turskidåkning, den är lite för klumpig i förhållande till hur lite värme den ger för sånt.

Finns det någon variant som är tillräckligt liten och nätt för att kunna tryckas ner i ett par kalla barnaskor vid nödläge? Om man nu t.ex. är ute på skotertur långt hemifrån, barnet kissar på sig så skorna blir blöta på insidan och temperaturen faller 10 grader innan man hunnit hem? (Baserat på nästan autentiskt fall...)

(klipp)

Jag sökte på forumet om fickvärmare, men det verkade inte skrivits om det så mycket.

(klipp)

Hmm, ibland måste man vara noga med språket ;). Testa att sök på handvärmare.

Jag har själv en liten "värmepåse" med på alla vinterturer där det är motiverat. I påsen finns några värmeljus, en liten tältlykta (bra moralhöjare!) extra-allt (tändstickor, näver och gamla ljusstumpar) samt inte mindre än två handvärmare med kolstavar.

Hanvärmarna använder jag för att torka ur filtladdar mm på vinterturen, de får hänga i tälttaket under natten med en varmare i varje fot, funkar mkt bra.

Häls,

//J

Öhrnell;403382 sa:
Finns det någon variant som är tillräckligt liten och nätt för att kunna tryckas ner i ett par kalla barnaskor vid nödläge? Om man nu t.ex. är ute på skotertur långt hemifrån, barnet kissar på sig så skorna blir blöta på insidan och temperaturen faller 10 grader innan man hunnit hem? (Baserat på nästan autentiskt fall...)

Granngården säljer engångsvarianter av de som Janne beskriver. De har hand- och tåvarianter. Kanske inte så miljövänligt men de borde rädda ett par barntår. Tå-varianterna lite större än femkronor, lite tjockare än ett kontokort. Håller värmen (enligt paketet) i 4-6h beroende på yttertemperatur, räcker väl för att ta sig hem om man inte är allt för långt bort. Fungerar på samma sätt (bryt och skaka) som fleranvändningsvarianten.

Köpte ett gäng sedan syrran (som har flergångsvarianten men inte orkar släpa med sig dem) nästan förfrusit tårna när hon väntade på bussen. Nu har hon med sig dem i ryggsäcken och kan ta fram de när det blir "förfrysa-tårna-väder" igen.

De där som man bryter en metallbricka inuti räcker inte på långa vägar. Å andra sidan skulle du kunna använda något som ger högre värme, de jag talar om ger säkert bara 30gr eller så, och det räcker inte långt för ett par blöta skor... Varför inte ge barnet nya (dina!) strumpor, stoppa dem i plastpåsar och så ned i stövelskaften? Borde räcka tills man kommer hem om man har skoter.

Fick mig förresten att tänka på följande dikt, av nån okänd diktare (hämtad ur "Ordens musik", Göran Hassler):

Stackars den, som liten ä,
så tult imilla gåra,
hänner å fötter ä fulle me frost,
å öjena fulla mä tåre.
Liten å trötter
å våt om sie fötter
å har pisse i sie sko.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
d-b Helly-Hansen vs Haglöfs - vad är er uppfattning om kvaliteten? Utrustning allmänt 15
Prylfantast Vad är detta för ryggsäckar? Utrustning allmänt 4
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
behedwin Söker termosmugg med skruvlock som är tät Utrustning allmänt 4
Sezziyanen Pytteliten termos? Som ändå är bra? Utrustning allmänt 49
martinkaraba Vad är detta för gammal Lundhagskänga? Utrustning allmänt 2
Elvah Optimering: packa/ersätta med något i fleece som inte är en tröja Utrustning allmänt 54
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
pelig Vad är detta? Utrustning allmänt 13
seobserver Nyaste prylen varför är den inte anmäld? Utrustning allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
Tord Hoppe Vad är "household bleach"? Utrustning allmänt 10
bico Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha? Utrustning allmänt 14
skyking Vad är det för skillnad mellan Racer- och MTB-växlar? Utrustning allmänt 2
UffeB Drybag som är bredare Utrustning allmänt 0
eyck Sök, ni som är kvalificerade... Utrustning allmänt 1
JohnnyL Inte är väl detta Nordmarka 2 Utrustning allmänt 4
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
fingret Extremities skalvantar - vad är det för snöre? Utrustning allmänt 3
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
mistermuntz Är jag köpgalen? Utrustning allmänt 41
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
pernissila Bankline(vad är det?) vs paracord Utrustning allmänt 12
Almgren fått ner det en del, men inte är det Lättpackning inte Utrustning allmänt 40
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
FruNalleman Är märkeskläder så mycket bättre? Utrustning allmänt 78
labbman varför är kniven så viktig? Utrustning allmänt 122
gerritholl Vad är skillnaden mellan walkie-talkie och jaktradio? Utrustning allmänt 21
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Heisenberg Är på jakt efter en tålig vandringsstav. Utrustning allmänt 10
såg hur bra är kvalliten på Helsport Utrustning allmänt 50
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
såg vilka prylar är det mest status på? Utrustning allmänt 37
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
Gamens Vad är min tubkikare, Bausch & Lomb Elite värd? Utrustning allmänt 0
Survivalist_Junior vad använder ni mest när ni är ute ? Utrustning allmänt 14
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Gun-valld Är du skogsmulle el prylnörd? Utrustning allmänt 91
NordenJolt Är kardborrlåset på hestras handskar onödiga? Utrustning allmänt 9
molino_rose Hur viktigt är det att veta pulsen i procent under träning Utrustning allmänt 12

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg