Är du under 40 år och vill bli medlem i SSSK?

Vadå bara vissa

Håkan Borg verkar inte veta vad han talar om.
Vadå bara vissa som kan bli medlem ?
Jag bestämde mig för att bli medlem i SSSK till denna säsong. Gick in på SSSK's hemsida och tog reda på vad som krävdes. Köade på angiven dag i ca 45 minuter på Fleminggatan. Fick min biljett. Gick på välkommenkvällen och sedan på välkommenturen.
Suverän organisation att ta hand om 800 personer och ge dom grundutbildningen på detta sätt. SSSK har en mcyket bra organisation med ideelt arbetande ledare men jag förstår problematiken med att ta hand om så många nya medlemmar varje år och att få fram tillräckligt många ledare. Var nyligen ute med en grupp som blev 40 pers och jag förstår att ledare inte tycker det är kul i längden så för att ledarförsörjningen skall klaras måste man stänga intagningen ett tag, det har jag full förståelse för.
Man kommer ju ändå att ta in 200-400 pers per år (naturlig avgång). Klubben har ingen nybörjarverksamhet så välkommenprogrammet är ett måste inte minst ur säkerhetsperspektiv för att kontrollera att nya medlemmar har den teknik, utrustning, kunskap som är ett minimum för medlemskap.
Förstår inte vad som är problemet för Håkan Borg.

Ålderssegregering - nej tack!

Hur gör man med deltagare som trivs i "under 40-grubben" och har många kompisar där, den dag de "faller för åldersstrecket", dvs fyller 40 år? "Tyvärr, Du platsar inte hos oss längre" är ett väldigt trist och otrevligt besked. Bör inte förekomma i en någorlunda seriös friluftsorganisation.
Att gradera grupperna efter åkförmåga är OK. Men efter ålder - nej tack!
Vad blir nästa steg? Gruppering efter hårfärg? eller hudfärg kanske?
mvh
Hans Lindquist (skridskoledare i Falun)

Re: Ålderssegregering - nej tack!

hans lindquist; sa:
Hur gör man med deltagare som trivs i "under 40-grubben" och har många kompisar där, den dag de "faller för åldersstrecket", dvs fyller 40 år? "Tyvärr, Du platsar inte hos oss längre" är ett väldigt trist och otrevligt besked. Bör inte förekomma i en någorlunda seriös friluftsorganisation.
Att gradera grupperna efter åkförmåga är OK. Men efter ålder - nej tack!
Vad blir nästa steg? Gruppering efter hårfärg? eller hudfärg kanske?
mvh
Hans Lindquist (skridskoledare i Falun)

Hej Hans.

Det är inget krav att man skall åka i upp till 39 gruppen tvärtom så åker de flesta av "ungdomarna" med någon av SSSKs 5 ordinarie grupper med olika åkhastighet.
Upp till 39 har en bra lite mer social verksamhet där man har större chans att träffa på samma åkare gång efter gång när man åker med Klubben. Att lära känna nya bekanta är en stor del av tjusningen med långfärdsskrdskoåkningen och om man kan dela upp den stora SSSKmedlemskadern drygt 13 000 medlemmar i lite mindre sammnhang underlättas den processen samtidigt som det förhoppningsvis blir attraktivare att börja som funktionär.

De som fallit för ålderstrecket har förhoppningsvis då åkt så mycket med klubben att de lärt känna nya kamrater.

Upp till 39 är ett sätt att göra SSSK mer atraktiv för yngre personer. På det sättet blir det yngre personer i alla klubbens grupper och vi får även fördelarna som beskrivs ovan.

Thure Björck
ordförande i SSSK

Re: Re: Ålderssegregering - nej tack!

Thure Björck skrev:
"De som fallit för ålderstrecket har förhoppningsvis då åkt så mycket med klubben att de lärt känna nya kamrater."

Ditt svar, Thure avslöjar ett tänkanbde i ålderskategortier och en vilja till segregering, som överhuvudtaget inte hör hemma i en seriös friluftsorganisation.

Ristat med skarpa ytterskär
Hans Lindquist
(skridskoledare i Falun)

Re: Re: Re: Ålderssegregering - nej tack!

hans lindquist; sa:
Ditt svar, Thure avslöjar ett tänkanbde i ålderskategortier och en vilja till segregering, som överhuvudtaget inte hör hemma i en seriös friluftsorganisation.
Ska vi sluta anordna turer för grupp E-65 (Efter 65, för veteraner över 65 år) också då?

Det finns väl andra indelningssätt för turer än åkstyrka. Vi har verkligen inte vattentäta skott mellan grupperna. För det första, som Thure skriver, så åker vi i olika grupper olika dagar. En del åker snabbt en dag för att ta det lugnt och glassa i solen nästa dag. För det andra så är folk över 39 mycket välkomna att åka med U39, vilket sker titt som tätt.

U-39 har också andra förtjänster, t.ex. att det finns fler deltagare som vill gå på afterskate efter turen (något vi oftast bjuder in alla skrinnare till). Det erbjuder en plattform för nya initiativ, som annars kanske inte skulle tillkommit.

Vi tänker inte i ålderskategorier. Vi funderar på hur vi kan få en så varierad och flexibel klubb som möjligt. Någon segregering är det verkligen inte fråga om.

/Staffan

hans lindquist; sa:
Thure Björck skrev:
"De som fallit för ålderstrecket har förhoppningsvis då åkt så mycket med klubben att de lärt känna nya kamrater."

Hans Lindquist
(skridskoledare i Falun)

Det KANSKE är så att tänkandet i ålderskategorier är nåt slags problem. I så fall måste jag ändå säga att "under 40-gruppen" faktiskt verkar vara ett medvetet sätt att motverka detta. Utan att man känner sig tvungen att blunda för denna segregering så tar man itu med det.

Jag är själv över 40 och antar att du är det också med tanke på din reaktion. Min första reaktion när jag läste rubriken på första inlägget var ju faktiskt att det kändes kymigt att vara för gammal.

Men, å andra sidan, bara formuleringen (din) att det är synd om nån som inte får vara i den unga gruppen där han trivs, indikerar ju åtminstone i viss mån att det är lätt att tänka i termer av ålderskategorier.

Jag åker skridskor och klättrar med kamrater som är både yngre och äldre, nästan 20 år äldre resp yngre faktiskt. Jag kan ju konstatera att det brukar funka jättebra, men samtidigt är det så mycket i vårt samhälle som gör att åldern tenderar att kategorisera människor (i onödan). Tanken med "ungdomsgruppen" var nog faktiskt att integrera in lite yngre människor i en verksamhet som har fått slagsida antar jag.

Jag har faktiskt haft förmånen att hela mitt liv ha en far som trots att han är född -28 i princip har kunnat springa ifrån mig på långdistans! Kanske att jag klarar av honom numera, men jag har haft lätt att vara ödmjuk inför detta med åldrar, trots att jag är långbent och springer ifrån många jämnåriga...
[Ändrat av Mezzner 2005-03-04 kl 11:23]

hans lindquist; sa:
Thure Björck skrev:

Hans Lindquist
(skridskoledare i Falun)

Hej Hans.

Du sluggar vilt.

Menar du att Friluftsfrämjandet, Scoutrörelsen m fl organisationer som delar in ungdomar efter ålder inte är seriösa friluftsorganisationer?

Jag tror tvärtemot dig fortfarande att SSSK med "ungdomsgruppen" upp till 39 får in fler ungdomar och åstadkommer ännu mer blandning i de ordinarie grupperna 1 till 5 än vad vi skulle få om vi inte hade en satsning på att introducera yngre.

Vi har erfarenhet av upp till 39-gruppen från mer än 15 år och den har blivit bättre och bättre. Jag började åka med SSSK mer aktivt i slutet av 70-talet när jag var i 20-årsåldern när det inte fanns någon satsning på att introducera ungdomar. Nu fastnade jag för sporten ändå men saknade många gånger jämnåriga på turerna. En ledare som var yngre än jag var en bra förebild.

Jag vet att Upp till 39 fallit väl ut hos oss. Men sura kommntarer har förekommit från äldre och det har i förstone berott på okunskap eller avundsjuka.

Däremot känner jag inte till er verksamhet i Falun så mycket att jag har anledning att komma med någon feedback på vad som kan vara bra eller dåligt för er att testa.

Att man vill ha små och sociala grupper i långfärdsåkningen är inte en önskan om segregering, det är att satsa på bra kvalitet vilket gör att deltagarna trivs och återkommer och förhoppningsvis tar egna initiativ och utvecklar verksamheten vidare.

Thure

Alltid någon Utanför

Det är synd om dom som inte har rätt ålder. Det är synd om dom som inte åker tillräckligt snabbt. Det är synd om dom som inte njuter av omgivningarna för att det går för snabbt...

Ärligt talat. Det handlar väl ändå först och främst om att varje individ ska kunna få uppleva och njuta av skridskoåkningen på ett sätt som känns bra. Det finns av någon anledning alltid någon som tycker att det är fel att en person själv får välja ett sammanhang som känns bra för att göra det man tycker om.

Hur man än gör kommer det finnas de som anser att det man gör är fel. I det kollektiva Sverige bör nog alla åka tillsammans alltid, utan indelning, då skulle allas upplevelse och tillfredsställelse vara lika...stor?

[Ändrat av Lissen 2005-03-04 kl 13:24]

Rättvis intagning

Kanske så är det så att det du Hans hänger upp dig på är att du uppfattat att SSSK skulle göra en gräddfil för yngre så att dessa skulle komma med i föreningen snabbare än de som är över 40 år. I så fall så förstår jag upprördheten.

Styrelsen för SSSK vill inte ha en sådan orättvisa/särbehandling. Vi måste se till att välkommenprogrammet/programmen framöver inte skapar en gräddfil in i föreningen för någon kategori.

Intaget via ett särskilt välkommenprogram för UT-39 februari 2005 är ett försök som vi kommer att utvärdera.

Thure
[Ändrat av thureb 2005-03-04 kl 14:19]

JAG VILL OCKSÅ ÅKA SKRIDSKOR:)

men jag är tjej...och har storlek 45 i skor...hmmm...så jag har knappt ens provat skridskoåkning sen jag växte ur storlek 42 nån gång för länge sen....*ler stort*...och jag vill lära mig...långfärd...för jag tar såna jättekliv när jag går *s*...nu har jag hockeyrör...som jag åkt på en gång...och bara vrickar fötterna i...*mummel*...hur kan man uppfinna sånt? tacka vet jag konståkningsskridskor...med såna har jag iallfall åkt några sjöar runt till andras förvåning...men jag är envis:) tar tacksamt emot heta tips för nybörjare...
kram till alla som vill från ninapenda

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cuba Cola Är dom helt fel??? Längden.. Långfärdskridsko 7
thureb Vad är viktigt för issäkerhet hos långfärdsåkare Långfärdskridsko 26
Wibrån Vad är detta...? Långfärdskridsko 14
torpet Vad är nu detta? Långfärdskridsko 0
Jörgen Larsson Är skridskor med lös häl att rekommendera? Långfärdskridsko 19
olofh kolfibern är här Långfärdskridsko 1
Ehrsa Varför är Vätterns isar så blåa/turkosa? Långfärdskridsko 8
torpet Vad tycker ni som är vana vid västkustis om detta? Långfärdskridsko 16
the_tnt [Off Topic] Is är förrädiskt på flera vis Långfärdskridsko 1
ingeback Is är färskvara Långfärdskridsko 2
johan.dahlstrom Total nybörjare – Vad i utrustningsväg är 100% nödvändigt? Långfärdskridsko 38
L.A. hur är lundhags cruise? Långfärdskridsko 1
Karin H. Varför är isen hal? Långfärdskridsko 1
ulfhe Varför är isen hal? Långfärdskridsko 9
Lasse Nilsson Är glapp hype? Långfärdskridsko 108
Mezzner Än en gång; hur angeläget är det med sidojustering? Långfärdskridsko 6
ingeback Det är mänskligt att glömma - men det kan få... Långfärdskridsko 25
dreamteam Nybörjare på skridskoåkning (jo det är sant) Långfärdskridsko 5
partyfrasse Vad är det för fel på Pikmakarns skridskor? Långfärdskridsko 10
pby Är grenrem en bra säkerhetsdetalj? Långfärdskridsko 39
dabac Isen är mosig - när sopas vägarna? Långfärdskridsko 12
BKC Hur lös är lös häl? Långfärdskridsko 15
thureb Vilken säkerhetsutrusning är viktigast. Långfärdskridsko 11
Fjärdebrunn Vädret - är det bara att lägga ner? Långfärdskridsko 10
sandwichman Är Lundhags Multiskate bra? Långfärdskridsko 3
RobRoc Vilken bindning är att föredra? Långfärdskridsko 6
Rajjan Vikingarännets resultatlistor är uppe Långfärdskridsko 3
jens w Är en Zandstra CC-Blade värd 1400kr? Långfärdskridsko 10
jocke20 Är SNS bindning verkligen bra? Långfärdskridsko 21
josohl Hur långa är lagom långa skridskor? Långfärdskridsko 7
pekvirk Skålslipning är helt ok. Långfärdskridsko 0
mfaldt När och var är det samling för nästa skridskotur? Långfärdskridsko 4
BIF Hur är långtarmen? Långfärdskridsko 1
Är Haglöfs Thule något att ha? Långfärdskridsko 3
clindh Vikingarännet är inställt Långfärdskridsko 0
Double Push, Nu kanske jag är ute på hal is men... Långfärdskridsko 2
Vad är skredstång för nå't? Långfärdskridsko 0
RobM Swimming under the ice Långfärdskridsko 0
MBac Pronation under åkning, hjälp sökes! Långfärdskridsko 10
Brune Fotografering på isen under åkning Långfärdskridsko 22
Mats R UL dricka under skridskotur Långfärdskridsko 12
Stadan Under 40 och vill bli medlem i SSSK? Långfärdskridsko 0
kr-val Reflex för överlevnad under vatten Långfärdskridsko 5
kr-val Mäta strömmar under isen Långfärdskridsko 6
Bertil Kom det snö under natten och var hamnade den ? Långfärdskridsko 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg