Är detta en bra vant kombination

Halloj!

Jag brukar frysa om mina fingrar och nu till Aconcagua, tänker jag hitta den optimala kombinationen.

Jag vill ha 3 lager:
Ett par finger vantar, längst in. Vilket märke och material ????????????? Hört att Ullfrottes innervante är bra, men är det en tum eller fingervarnte.

Sedan ett par tummvantar som mellanlager. Lovikavantar gillar jag, men frågan är om de är lämpliga där uppe. De blir ju våta om jag inte har yttetvanten. Men de är varma.

Ytterst tänkte jag ha försvarets vita skinnhandskar. De har hållt mig varm förr. (Dem eller ett par Goretex skalvantar???)

Nu har jag med denna kombinationen frångått alla ny moderna material så som gore-tex. Men vem säger att det egentligen är bäst!! :)

Har sett dessa vantar på andra teams packningslistor.
* Windstopper handskar ?? Vad är det, vilka märken och pris.
* Isolerade vantar ??? Vad är det, material, märken?

Vad tror ni?
Häls Malin
 
Handskar

Handskar har varit ett återkommande ämne på utsidan, har du kollat in dessa trådar?

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=5979
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=5054
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=4863
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=4863&pagenumber=1
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=7210

Jag har två ullfrote vantar, sk torgvantar smat ett par VARMA tumvantar!

Skinnhanskar är kalas om de hålls torra men åker jag telis, gräver bivack eller liknande så blir de blöta direkt. Vindstoppervantar är bra om det blåser kallt men är varmt i solen (typ stort berg). Har ett par Hestra X ... som funkar bra och sitter ganska tight!
 
Militär kan vara bra...sällsynt dock

Militärens ullvantar är superduper.
Det är ett hål för pekfingret i dem (för att kunna skjuta) men det gör tumvanten även duglig vid mixtring med blixtlås etc.
Varma och gröna är de också.
Samt priset: 10:- på Ö&B.

De är de mellanvantar jag skulle ha på mig om jag någonsin skulle bestiga sydamerikas högsta topp.
 
ullfrotte + skal

Jag tror nog att 2 lager kan räcka om man väljer rätt.
Jag använder själv ullfrottes innervante, det är en tummodell (mkt varm). Utanpå så använder jag Norrönas skalvante (lång modell, elastiska upptill så de håller tätt kring handleden) i mikrofiber (andas bättre än Goretex och torkar snabbare vilket är bra vinteregenskaper).Dessa Norrönavantar kostar kring 400 kr. De har även liknande skalvantar i Goretex (som jag dock ej sett i någon svensk butik). Har dock för mig att nån butik i Östersund har hela Norrönas sortiment, se http://www.norrona.no
-30 grader brukar denna kombination klara.Se till att vantarna inte sitter för tajt vilket ger sämre isolering.

Kombinationen windstopperfleecefingervantar och tumskalvante kan nog vara bra också men kanske inte lika varmt.

MVH Mats
 
Handbeklädnad

Innerst har jag numera torgvantar i bomull/ull eller Extremist fingervantar, värmer lagom och håller huden torr, en toopengrej!
Mellanlagret är mosters tovade tumvantar med skjutfingershål i både vänster och höger, jag har fått dem stickade med fångremmar och lite längre i mudden, har två par men tyvärr inte längre moster.
Yttrlagret är antingen försvarets vita getskinn, med fångremmar, eller Extremist Gortex med tillförda fångremmar. I värsta svinkylan har jag ett par gamla fina flygarhandskar, kragmodell med fångremmar, i sälskinn. För en till två dagar fungerar mc-kraghandskar med dunstoppning (egna fångsnören) väl men sen måste de oftast torkas...
Som du ser så betonar jag fångremmar, då jag sett handskar blåsa över fjället....
Hade Kropp haft fingervantar på sig hade kanske hans utflyckt slutat annorlunda.
Ytterskalet har jag gärna med mig en reserv av, varmt att sitta på vid raster och inte dumt då nån annan missar det där med fångremmarna. Då du inte är kille behöver jag inte lära dig att sno fångremmen funt underarmen innan du lättar på blåsan.
Trevlig tur!
 
Ingen windstopper

Hejsan,

tänkte bara utfärda en lite varning för windstopper i mellanskiktet, det isolerar dåligt, torkar långsamt (jämfört med vanlig fleece och ull är det svårt att vrida ur) och blir fort blött.
Har svårt att se när det överhuvudtaget skulle vara bra med windstopper i handskarna, funkar inte vare sig som isolering eller skal.
Nej, den traditionella kombinationen med fingervante i ull, värmelager i ull eller fleece och skal i microfiber eller något tex-material är nog allra bäst i de flesta fall. Gillar inte själv skinn då det fort blir blött och känns "geggigt".

/Björn
 
Vindstopper!

Vindstopper är ju eg. en variant av Gore Tex om jag inte har fattat fel i princip vattentätt (vindstopper tejpas nog aldrig) men andas bättre! Blir blött, ja det beror ju på vad vinstoppern sitter laminerad/isydd i!

Jag tycker att de passar perfekt som enkelhandskar om det blåser men är skapligt varmt eller att man rör sig, tex på tur på fjället då använder jag nästan alltid vindstopper. Men det blir för kallt om det är många minusgrader och man åker telis eller står still. Då passar det bättre med en ull/skalkombination!

Det är ju dumt att kombinera vindstopper med ett lager till då har man ju tappat hela funktionen!
 
Japp, Peter har nog rätt i det mesta.

Men Windstopper är inte till för att skydda mot väta. Windstopper-membranet ska stoppa nedkylningen genom att stoppa vinden(!), dvs se till att den luft som värmts upp av handen stannar kvar.

Windstoppern är laminerad med nåt annat material (ofta fleece). Det skiktet ska isolera, dvs innehålla så mycket varm luft som möjligt. Ull isolerar bättre än fleece (åtminstone är det min erfarenhet), pga materialets större förmåga att bevara den varma luften. Att ha en windstopper-handske innerst och sen t ex ullvantar utanpå är alltså inte effektivt, eftersom den varma luften hindras från att spridas till ullvanten. Det vindskyddande skalet ska vara ytterst.

Fukt utifrån stoppas naturligtvis enklast med ett vattentätt lager ytterst. Fukt inifrån kan man låta ånga ut genom materialen (t ex ull, bomull tar åt sig fukt, fleece, superunderställ etc gör det inte alls i samma omfattning). Det vatten/vindskyddande lagret bör kunna släppa igenom ångan (Cutan, Gore-tex, Windstopper etc). Ett alternativ är att låta de inre lagren ta åt sig svett, man använder sig då av ull, som även värmer när det är vått.

Vad ska man ha på händerna om det är riktigt kallt?
Låg aktivitet: Linerhandske (material som superunderställ), ullvante, gtx-skal
Svettigt: Linerhandske (material som superunderställ), windstopper(el gtx)-handske/-vante
Naturligtvis finns andra, billigare material än gore-tex etc, man kanske tappar lite av funktionen, men sparar pengar.

/Håkan
 
Vantar i kallt väder

Har under ett flertal år varit uppe i norra Sverige (söder om karesuando) och vistats i den vintermiljön. Där är det inte ovanligt att det blir 30-40 minusgrader. Jag använder då en ulltovad tumvante och Armens vita skinn handske, thats it! Brukar dock ha ett par fingervantar med också. Men man fryser ju så olika mycket, så det som passar en annan kanske är otilräckligt för andra.
 
Kort kommentar

Jag har bara upptäkt en nackdel med arméns (och liknande) vantar, att de inte sluter helt tätt mot jackan ovanför handleden. Har själv ett par skalvantar som går att dra åt både runt handleden och uppe vid slutet på mudden. Förhindrar drag och att snö kommer ner i övre delen av vanten.
 
Svar på kort kommentar

Handledsstramare finns på alla de vita försvarets tumhanskar jag haft. På m/90 tum handskar sitter det en krage av textil som kan stramas.
Flera civila skalvantar jag testat har varit för små i kragen, samt haft för korta tummar och fel vidd runnt handleden.. Ytterhansken måste vara rymlig så att suften i yllevanten får plats. Annars blir det snabbt mycket kallt.
 
Kör nästan...

...uteslutande, i första hand, med mina längdskidhandskar. Blir det kallt eller blött tar jag på mig en engelsk, dyr, modell av märket EXTREMETIES, tror jag de heter.
Det är en gore-tex vante med en separat ullvante på innsidan.

MVH Claes H
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
new_boots Vilken Lundhagskänga är detta? Kläder 2
mickej79 Är detta rätt köp av fjällräven jacka? Kläder 22
Glännman Vilken lundhagsmodell är detta ? Kläder 14
Napoleon Är detta "rätt" Nikwax? Det alla pratar om? Kläder 9
Veranda Vilken modell är detta? (Haglöfs) Kläder 0
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
Tarmkatt Bra en-lagers/Skalkängor som enbart är av läder utöver sulan. Kläder 44
Andreas80 Skalkläder som inte är för tight? Kläder 16
J o h a n Lundhagskängor- vilken modell är det här? Kläder 4
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Etriol Vad är fjällrävens fickor till för? Kläder 7
stenblock Hur breda är en bred fot? Era mått tack Kläder 21
Elvah Finns strumpor som är tunnare fram? Kläder 6
Naturmullen Idefix Regnställ inte samma längre! Är det nya lika bra? Kläder 3
majjen Nu är det dags! Vandringskängorna lämnas hemma! Kläder 203
Davva2 Hur avgöra om en Fjällräven Expedition är en kopia Kläder 6
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
fingret Är det skillnad på fleece och fleece? Kläder 37
vandrafjäll Pjäxöverdrag som är varma Kläder 2
såg Är dom här Meindl Kansas nått att ha som fjällkänga Kläder 10
skogsavenyn Är denna jacka värd för vandring o andra aktiviter? Kläder 19
Gråbuse Alternativ till skalkängor - är de alla så hårda? Förträngningar i nerver? Kläder 26
Gråbuse Vilket matieral är optimalt för yttersta lagret vintertid (värme/isolering) Kläder 16
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
stenblock tunna ulltröjor för sommarbruk som inte är kroppsstrumpor? Kläder 14
FruNalleman Och..sommarens bästa sandaler är...? Kläder 8
Septagon Hur gamla är dessa Lundhags? Kläder 9
7S Den torra framtiden är här! Kläder 7
speedy Vilka är topptillverkarna? Kläder 39
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
andersmossing Kängor - är det bara jag? Kläder 28
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
Davva2 Vad är vitsen med pälslösa pälsmössor? Kläder 33
FruNalleman Meindl Colorado Gtx - är den skon nåt att ha? Kläder 22
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
stigdaniel Vad är det här? (Handskar) Kläder 9
lleberg Vilken "klädskola" föredrar du för när du är ute på tur? Kläder 25
rimn allt är SVART - hur löser ni det? Kläder 32
Davva2 Skalplagg i bomull som bara är vattentäta på vissa utsatta delar Kläder 14
Smogz Hur bra är Ullmax? Kläder 11
Rookien Civil rock som är både tålig och snygg sökes Kläder 25
Smogz Vilka sandaler är bäst? Kläder 18
kälkåkarn Ha under skalbyxor när det är kallt Kläder 6
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
crapcrab Är den här tröjan att rekommendera för skidåkning under en skaljacka? Kläder 8
Tomas J Hur varm är en duntröja? Kläder 12
UffeB Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi? Kläder 90

Liknande trådar