Är det lönt att täta ett helt tält?

Hej,
Jag har ett gammalt Haglöfs double peak som är perfekt storlek för barnen när de börjar ge sig ut på egna äventyr, men där PU-behandlingen börjar fnasa sönder i sömmar, golv och även väggar/tak. Går det att åtgärda själv och få det bra? Har någon testat att göra liknande? Vad ska jag i så fall prova att använda - silikon/lacknafta eller något annat? Går det i så fall att måla på den befintliga ytan och få det tätt?

Tacksam för alla tips och råd.
/p
 
Börjar PU beläggningen ge sig på ett äldre tält får du nog betrakta det som förbrukat.
Låt inte barnens begynnande friluftsintresserad förstöras av ett undermåligt tält😉
 
Börjar PU beläggningen ge sig på ett äldre tält får du nog betrakta det som förbrukat.
Låt inte barnens begynnande friluftsintresserad förstöras av ett undermåligt tält😉
Japp, jag fattar. Jag har fler tält i arsenalen som de kan använda, men jag tycker att det här är rätt trevligt. Det är ju alltid trevligt att försöka fixa sina grejer, men det finns så klart en gräns när det är bättre att köpa nytt.

Tack för respons.
 
Förr i världen kunde man köpa ett nytt yttertält eller byta ut golvet i ett i övrigt OK tält.

Kan vara vettigt om priset är rimligt. Och är resursbesparande om transporterna sköts rationellt.

Men finns det fabrikanter som erbjuder detta idag? Hilleberg har erbjudit byte av tältbotten men jag vet inte om det fortsatt gäller.

Thure
 
Senast ändrad:
Men finns det fabrikanter som erbjuder detta idag? Hilleberg har erbjudit byte av tältbotten men jag vet inte om det fortsatt gäller.

Thure
Jodå det gör dom. Ett silnylontält (ej PU belagt) har en mycket lång livslängd om det är välskött. Och då golvet i innertältet kanske är den detalj som är mest utsatt för slitage är det en trygghet att kunna få det professionellt bytt vid behov och dubbla livslängden på tältet
 
Varför inte testa använda yttertältet som vindskydd eller lektält i trädgården.
Men ska ni göra något som ska stå imot mer väder så finns det så många bra Hilleberg
 
Nu förstod jag på TS första inlägg att det inte bara var golvet i innertältet som börjar ge upp, utan även väggar/tak vilket jag tolkar som att hela yttertältet är PU-belagd väv som nu åldrats och släpper varför inte en lagning är realistiskt och försvarbar utan mer utbyte som krävs.
 
Hur mycket arbete och pengar är du beredd att lägga för att rädda tältet?
Om du vill rädda det till varje pris så kan du köpa ripstop och nylon tyg från exempelvis friluftstyger,
för att sy ett nytt yttertält.
När du har sytt klart ytterduken med eventuella stångkanaler i nylon så blandar du antingen
bensin eller lacknafta med ofärgat byggsilikon 50/50 och målar in och utsidan av ytterduken
2 till 3 gånger och låter det torka mellan målningarna.
Att måla tyget innan sömnad riskerar otäta sömmar.
Behöver innertältets golv bytas ut kan du ge dig på att göra nytt innertältgolv kan du ge dig på det
också när du ändå håller på.
Jag tror att det blir lite lägre pris än att köpa nytt tält borträknat arbetstiden.
 

Liknande trådar