Ja visst. Men om det är effektsökeri vet jag ju inte...
Det ligger i den mänskliga naturen att vara sensationell. Idag letar vi ju efter det extrema. Det lockar. Inte minst media hakar ju på sådant.
Vi själva vet ju att listor hit & dit, vem som var först med, ‘det eller det’ är intressant och nyfiket läser vi och begrundar.
Handikappade tar sig upp på olika berg, unga och gamla, man cyklar upp, man tar med sig saker, urnor med aska, vigselringar, hundar och katter.
Att stå på den högsta toppen är ju slutmålet, beundransvärt och just sensationellt. Bestiga berg på olika kontinenter, då snabbt fort och fram och tillbaka., osv. Upp och ner. För att kraftprovet ska bli känt behövs ju media, det adlar.
Kebnekaise har sin historia, andra toppar sin.
Personligen ifrågasätter jag ingen som vill gå upp på någon topp, vare sig denna eller någon annan.
Alfred Björling var ju bara sjutton år när han besteg toppen(1889)..i långkalsonger fö. Och den bestigningen gällde ju länge för vara den förste. Då ju han var svensk. Man visste ju inte om Rabots bestigning sex år tidigare.. Här kommer väl medierna in igen då...Man ville väl inte inse att någon utlänning var först på Keb’.
På den tiden var ju toppar ‘obestigna’ och just det obestigna lockar ju.. Idag är det ju annorlunda och för att få genomslag i press måste ju det vara nått sensationellt, något udda som kan locka och ‘få folk’ att identifiera sig med. Ingen vanlig svensk identifierar sig ju idag med någon pro-nationell äventyrare ifrån 1800 talet, utan det vi identifierar oss med är just ‘oss själva’ och det ‘vi är‘..vare sig vi nu är: just överviktiga, gamla, feta eller blinda. Det ju just detta vardagsmänniskan som vill något, som vill markera något inför sig själv eller för andra som gjort att stå på Kebnekaises Sydtopp blivit så populärt.
Det blir ju som den där Pilgrimsvandringen till Santiago Compostela. Religionen har försvunnit och man ser det som en ‘kul grej’