Är det här bra vadringsskor?

tycker du att dom är schöna, inte skaver och du går med hyfsad lättpackning så ser jag ingen anledning att byta..

Ska ni "stughoppa" eller bära hel packning? Hur länge ska ni gå? Har du gått så länge i dina nuvarande skor med packning?
Om du upplever tillräcklig balans och fjädring från dina nuvarande skor och att du har testat dem under lite fjällvandringslika förhållanden, då behöver du inte byta skor per automatik. Om inte så borde du kanske titta över om det finns andra skor.
Var ganska snabb om du ska köpa nytt, du msåte hinna gå in dem (fast det säger sig väl själv förmodligen)

/Jessika

Ska ni "stughoppa" eller bära hel packning? Hur länge ska ni gå? Har du gått så länge i dina nuvarande skor med packning?
Om du upplever tillräcklig balans och fjädring från dina nuvarande skor och att du har testat dem under lite fjällvandringslika förhållanden, då behöver du inte byta skor per automatik. Om inte så borde du kanske titta över om det finns andra skor.
Var ganska snabb om du ska köpa nytt, du msåte hinna gå in dem (fast det säger sig väl själv förmodligen)

Jag ska bära hel packning och gå i 4 dagar, det blir alltså min första fjällvandring. Har haft skorna i 6 månader, relativt nya skor. Dom skaver inte och känns bra att gå i, stabila. Ska börja gå med väskan imorgon... den också ny.
Vilka skor skulle isånafall vara ett bättre alternativ? (Jag är som sagt helt novis)

I princip alla skor fungerar beroende på vad man har för avsikt. Jag själv skrotade kängorna för x antal år sedan och går nu endast i en speciell variant av gympaskor/trekkingskor som inte tar upp vatten. De läcker som ett såll, men tar inte upp något vatten.

Kängor får dock absolut inte skava och ska vara ingångna ordentligt. Vattentäta är också ett bra ledord för kängor, vilka annars kan ansamla fukt (man blir rätt trött efter x antal vad när det är lite vatten i hela tiden). Man kan givetvis ta av sig kängorna varje gång och tömma dem, men det finns alltid lite vatten kvar som kan ge skavsår längre in på turen. VId vadning finns det dock få kängor som är helt vattentäta/tätningen mellan skor och byxor läcker.

Med kängor kan man lasta mer packning, men självklart är det individuellt mellan varje person. Olika personer tränar olika, varje person är unik och vissa har även problem med fotleder vilket kan ge ökad risk för stukning/vrickning. De kängor du hänvisar till ovan kan vara stabila för foten och ge bra fotfäste, men ger inte speciellt mycket stöd för fotlederna. Känner du att du har problem med fotlederna kan det kanske vara intressant att söka efter något med högre skaft ("högre" skor som ger mer stöd).

12 kg är inte speciellt mycket och jag tycker först och främst att du ska testa i kuperad och lite oländlig terräng, om skorna ger dig 1) det stöd för fotlederna du behöver, 2) att du inte får skavsår i backar och efter längre etapper (ömma fotsulor är inte heller kul), 3) helst att kängorna är vattentäta.

// Jocke

Jag ska bära hel packning och gå i 4 dagar, det blir alltså min första fjällvandring. Har haft skorna i 6 månader, relativt nya skor. Dom skaver inte och känns bra att gå i, stabila. Ska börja gå med väskan imorgon... den också ny.
Vilka skor skulle isånafall vara ett bättre alternativ? (Jag är som sagt helt novis)

Plus Joakims inlägg ovan.

12 kilo är inte mycket och liksom Joakim vandrar jag i trekkingskor om landskapet inte är mycket kuperat för då kan vristerna ta mycket stryk.
Fukt och skavande skor är ett stort problem och det i sig kan förstöra en fullt trevlig vandring. Trots att jag har bra skor så brukar det sällan gå att helt undvika skavsår. Jag har fotvandrat mycket i Asien, återkommande i Indonesien, luftfuktighet och vandring och hög kuperad terräng sliter på kroppen, ett litet sår någonstans på fötterna kan leda till större sår som leder till skavsår. Ta med compeed och plåsterspray. Gå lite med packning i en näraliggande skog men jag säger som jocke, skor måste vara väl ingådda. I flack terräng kan man ibland klara sig undan med ett bra par gymnadojjor som säljs under namnet trekkingskor hos Stadium etc., under ett par timmar. Det är inte vad jag skulle kalla trekkingskor men funkar det så funkar det.

12 kg är inte speciellt mycket och jag tycker först och främst att du ska testa i kuperad och lite oländlig terräng, om skorna ger dig 1) det stöd för fotlederna du behöver, 2) att du inte får skavsår i backar och efter längre etapper (ömma fotsulor är inte heller kul), 3) helst att kängorna är vattentäta.

Tack för mycket utförligt svar =) Kängorna jag har är vattentäta, har gått på översvämmade ängar utan problem.
Vid vadning, kan man inte ta av sig kängorna och ta på sig sandaler och så på med kängorna igen. Eller är det alltför omständigt?
Fotlederna känner jag att jag inte har några som helst problem med.
Jag ska börja gå längre sträckor med packning redan imorgon och får väl se då hur skorna känns och framförallt hur fötterna känns =)
Om jag skulle köpa nya skor, hur lång tid skulle dessa ta att gå in? Där finns ju heller ingen garanti att dom skulle passa, inte ge skoskav osv..
Hur långa etapper skulle ni rekommendera att jag tar med skor och väska?
Som det är nu går jag cirka 1 mil på morgonen, runt Brunnsviken i Solna...

Plus Joakims inlägg ovan.
Fukt och skavande skor är ett stort problem och det i sig kan förstöra en fullt trevlig vandring. Trots att jag har bra skor så brukar det sällan gå att helt undvika skavsår. . Ta med compeed och plåsterspray. Gå lite med packning i en näraliggande skog men jag säger som jocke, skor måste vara väl ingådda..

Okej, det är en hel vetenskap det här =)
Kan man tejpa fötterna i förebyggande syfte då eller är det helt galet?
Men ja, skavsår är inte att leka med, som du säger så kan det ju göra en annars trevlig tur miserabel...

Skriver upp Compeed och plåsterspray på checklistan.

Det verkar pilligt att byta skor under vandringen. Tanken är att en sko ska uppfylla kraven på en vandringssko. Eller okej, kanske två. Jag har ett par vandringsdojor och ett par sandaler, också utformade för vandring. Jag tejpar ibland förebyggande när jag märker att något håller på att bli ömt. Den svenska fjällvärlden är ganska flack om man jämför med t ex Alperna och man kan mycket väl få tillräcklig fjädring från terrängen i sig självt.
Nu ska du inte känna dig uppskrämd så att du går och handlar allt vad fotvård handlar om i första bästa Naturkompaniet eller annan affär men tejp är bra. Det går ibland inte att hindra skavsår trots alla goda föresatser.

Det främsta tecknet på att man har taffliga skor är inte så mycket att man får ont i benen utan mer en kombination av ryggvärk - och en eventuell benvärk. Jag hade en kompis som reste för att vandra i Tatrabergen och enbart hade gympadojjor med sig. Ooops. Tatrabergen är extremt kuperade.
Träna i en dryg vecka eller så och se hur det känns. Ryggan ska vara inställd så att du bär med benen, inte med ryggen, desto större fokus på fötterna.

Att gå in skor är individuellt. Jag har ett par Nagevi som jag började gå in förrförra hösten men som bara gav mig skavsår hela tiden, svor över pengarna jag lagt ner och hur jävla ont det hade gjort. Nu tog jag fram dem igen förra hösten och efter en vecka var jag förälskad i dem. Gällde det mig eller mina skor så vet jag inte vad jag hade valt ;). Men allvarligt, skor är individuellt och man måste nästan ta en fjälltur för att se vad man behöver och inte. Att gå in Nagevi, som jag använder som en allround, tog väl in alles två månader så man får räkna med att ju stabilare sko desto längre tid.
Känn dig som sagt inte avskräckt, det blir säkert en fantastisk fjälltur :), och då tänker jag på väder och sånt. Skor, ryggsäckar m.m. det lär man sig med tiden. Vad är det som har fått dig att tvivla på den sko du har? Den har bra egenskaper, det ska sägas att det inte är den jag skulle välja, men om den fungerar för dig så fungerar den.

Träna i en dryg vecka eller så och se hur det känns. Ryggan ska vara inställd så att du bär med benen, inte med ryggen, desto större fokus på fötterna.
Men allvarligt, skor är individuellt och man måste nästan ta en fjälltur för att se vad man behöver och inte. Känn dig som sagt inte avskräckt, det blir säkert en fantastisk fjälltur :), och då tänker jag på väder och sånt. Skor, ryggsäckar m.m. det lär man sig med tiden. Vad är det som har fått dig att tvivla på den sko du har? Den har bra egenskaper, det ska sägas att det inte är den jag skulle välja, men om den fungerar för dig så fungerar den.

Jag hade egentligen tänkt köpa ett par sprillans nya vandringsskor men kom på att mina "hund"-skor kanske funkar. Jag är alltså mycket ute med hunden i vått och torrt, men har inte sett på skon som en vandringkänga utan mer en hundträningsdojja... så där har vi det :)
Hehe, jag blir inte avskräckt, men vill givetvis ha dom bästa förutsättningarna innan jag ger mig ut, så att det inte går åt skogen pga att jag inte tagit reda på mer fakta :)

Jag tycker att det låter som om du redan är kompis med dina kängor, och jag tror inte att det finns någon anledning för dig att byta, om du nu inte bara är shoppingsugen ;-)

Om du vill testa vad de går för så kanske du kan prova att ge dig ut i lite annan terräng än du normalt går i. Gå lite kuperat, kliv omkring i stenig terräng - kanske ute i skärgården.

Det behöver inte alls vara "värre" att gå i fjällen än någon annanstans om du ser till att planera din ruttt och inte ger dig ut i värsta blockterrängen eller enrissnåren.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
Tarmkatt Bra en-lagers/Skalkängor som enbart är av läder utöver sulan. Kläder 44
Andreas80 Skalkläder som inte är för tight? Kläder 16
J o h a n Lundhagskängor- vilken modell är det här? Kläder 4
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Etriol Vad är fjällrävens fickor till för? Kläder 7
stenblock Hur breda är en bred fot? Era mått tack Kläder 21
Elvah Finns strumpor som är tunnare fram? Kläder 6
Naturmullen Idefix Regnställ inte samma längre! Är det nya lika bra? Kläder 3
majjen Nu är det dags! Vandringskängorna lämnas hemma! Kläder 203
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Davva2 Hur avgöra om en Fjällräven Expedition är en kopia Kläder 6
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
fingret Är det skillnad på fleece och fleece? Kläder 37
new_boots Vilken Lundhagskänga är detta? Kläder 2
vandrafjäll Pjäxöverdrag som är varma Kläder 2
såg Är dom här Meindl Kansas nått att ha som fjällkänga Kläder 10
skogsavenyn Är denna jacka värd för vandring o andra aktiviter? Kläder 19
Gråbuse Alternativ till skalkängor - är de alla så hårda? Förträngningar i nerver? Kläder 26
Gråbuse Vilket matieral är optimalt för yttersta lagret vintertid (värme/isolering) Kläder 16
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
stenblock tunna ulltröjor för sommarbruk som inte är kroppsstrumpor? Kläder 14
FruNalleman Och..sommarens bästa sandaler är...? Kläder 8
Septagon Hur gamla är dessa Lundhags? Kläder 9
7S Den torra framtiden är här! Kläder 7
speedy Vilka är topptillverkarna? Kläder 39
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
andersmossing Kängor - är det bara jag? Kläder 28
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
Davva2 Vad är vitsen med pälslösa pälsmössor? Kläder 33
FruNalleman Meindl Colorado Gtx - är den skon nåt att ha? Kläder 22
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
stigdaniel Vad är det här? (Handskar) Kläder 9
lleberg Vilken "klädskola" föredrar du för när du är ute på tur? Kläder 25
rimn allt är SVART - hur löser ni det? Kläder 32
Davva2 Skalplagg i bomull som bara är vattentäta på vissa utsatta delar Kläder 14
mickej79 Är detta rätt köp av fjällräven jacka? Kläder 22
Smogz Hur bra är Ullmax? Kläder 11
Glännman Vilken lundhagsmodell är detta ? Kläder 14
Rookien Civil rock som är både tålig och snygg sökes Kläder 25
Smogz Vilka sandaler är bäst? Kläder 18
kälkåkarn Ha under skalbyxor när det är kallt Kläder 6
Napoleon Är detta "rätt" Nikwax? Det alla pratar om? Kläder 9
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
crapcrab Är den här tröjan att rekommendera för skidåkning under en skaljacka? Kläder 8
Veranda Vilken modell är detta? (Haglöfs) Kläder 0
Tomas J Hur varm är en duntröja? Kläder 12
UffeB Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi? Kläder 90

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg