Det verkar pilligt att byta skor under vandringen. Tanken är att en sko ska uppfylla kraven på en vandringssko. Eller okej, kanske två. Jag har ett par vandringsdojor och ett par sandaler, också utformade för vandring. Jag tejpar ibland förebyggande när jag märker att något håller på att bli ömt. Den svenska fjällvärlden är ganska flack om man jämför med t ex Alperna och man kan mycket väl få tillräcklig fjädring från terrängen i sig självt.
Nu ska du inte känna dig uppskrämd så att du går och handlar allt vad fotvård handlar om i första bästa Naturkompaniet eller annan affär men tejp är bra. Det går ibland inte att hindra skavsår trots alla goda föresatser.
Det främsta tecknet på att man har taffliga skor är inte så mycket att man får ont i benen utan mer en kombination av ryggvärk - och en eventuell benvärk. Jag hade en kompis som reste för att vandra i Tatrabergen och enbart hade gympadojjor med sig. Ooops. Tatrabergen är extremt kuperade.
Träna i en dryg vecka eller så och se hur det känns. Ryggan ska vara inställd så att du bär med benen, inte med ryggen, desto större fokus på fötterna.
Att gå in skor är individuellt. Jag har ett par Nagevi som jag började gå in förrförra hösten men som bara gav mig skavsår hela tiden, svor över pengarna jag lagt ner och hur jävla ont det hade gjort. Nu tog jag fram dem igen förra hösten och efter en vecka var jag förälskad i dem. Gällde det mig eller mina skor så vet jag inte vad jag hade valt
. Men allvarligt, skor är individuellt och man måste nästan ta en fjälltur för att se vad man behöver och inte. Att gå in Nagevi, som jag använder som en allround, tog väl in alles två månader så man får räkna med att ju stabilare sko desto längre tid.
Känn dig som sagt inte avskräckt, det blir säkert en fantastisk fjälltur
, och då tänker jag på väder och sånt. Skor, ryggsäckar m.m. det lär man sig med tiden. Vad är det som har fått dig att tvivla på den sko du har? Den har bra egenskaper, det ska sägas att det inte är den jag skulle välja, men om den fungerar för dig så fungerar den.