Ja visst hjälper det men jag tycker inte att det blir bra eller är en bra lösning, varför vet jag inte. Ute i armarna märker man ganska snabbt att det blir svettigt, kanske för att det är mindre luftvolym och mindre "flöde" där. Har du en ryggsäck på dig snör ju den som av ganska mycket av öppningarna under armarna, cyklar du så tycker jag inte heller att det funkar bra. Jag tycker om utformningen på jackan väldigt mycket men jag kommer som sagt aldrig mer köpa en membran jacka.
Jag har sneglat mycket på
denna men det finns ett stort men med den: Det är cammo, visserligen M90 som jag tycker är lite ball men ändå. Det är iaf samma blandning bomull nylon som i riktiga M90 kläderna som jag tyckte fungerade bra större delen av året. Den kostar bara 400 men jag är less på att köpa saker som jag inte använder, sen har den ingen "vindtratt". Annars
Keb från fjällräven ser ju fin ut för 2500, väger kanske lite mer men den finns i massor med fäger och gjord i softshell + nylon/bomull, samt att den har vindtratt. Har inte provat någon av dom så jag har egentligen ingen aning om hur dom är.
En annan sak som jag inte vet om det nämnts i denna tråd är att skalplagg måste impregneras för att vara vattentäta. Enligt mitt resonemang borde man ju då kunna impregenera i stort sett vilken jacka som helst med en någorlunda tätvävd textil och få samma (om inte bättre) effekt som en skaljacka. Jag har inte helt fattat detta med lager i jackorna men vad jag förstår är det de yttersta lagret som ska impregneras och det ska impregneras utifrån så det stänger ute fukt från utsidan men släppa igenom fukt från insidan. I mina öron låter även detta puckat men det kanske funkar bra vad vet jag.
Jag skulle tro att skal/membranjackor har diskuterats friskt här av folk som är betydligt mer pålästa och har mer erfarenhet än mig.
Don't believe the hype är mitt råd.