Vi kom hem igår efter 6 dagar i fantastiska Sarek. Spöregn dag 1 och halva dag 2 men just vid Suottasjåkka slets molnen isär och vi fick vada de ca 50 metrarna i solsken. Bröt förresten armen i ett idiotvad i Suottas förra året ca 200-300m uppströms från Sjnufjutisjåhkka anledningen till att jag nämner det är att jag vet att många vadar just där. Mitt absolut bästa tips är att gå ytterligare ca 300meter uppströms och vada där det är som bredast, vi och några andra har rösat lite på båda sidorna om bäcken. Förutom att vadet är lättare (lugnare) så kommer man snabbt upp på lite höjd vid Niak där marken är som ett dansgolv nästan ända fram till Niakbäcken.
Dag 3 lät vi tältet stå kvar vid Mikkastugan, tog med lunch och gick på en dagstur. Så himla skönt att vila axlarna en dag och bara ta det lugnt.
Dag 6 vill jag helst glömma. Vi gick två mil i stenöken, videsnår och gyttjig bergssluttning. Tack och lov att vi startade i Änonjalme för upp från dammen till kalfjället i den gyttjan hade tagit oss hela dagen och förmodligen dödat all iver och längtan till Sarek. ALDRIG MER SUORVA!!! Jag hade hellre vänt om och gått förbi Akka igen om jag vetat vad som väntade oss.
Jag längtar redan till nästa höst och Bastevagge.
Dag 3 lät vi tältet stå kvar vid Mikkastugan, tog med lunch och gick på en dagstur. Så himla skönt att vila axlarna en dag och bara ta det lugnt.
Dag 6 vill jag helst glömma. Vi gick två mil i stenöken, videsnår och gyttjig bergssluttning. Tack och lov att vi startade i Änonjalme för upp från dammen till kalfjället i den gyttjan hade tagit oss hela dagen och förmodligen dödat all iver och längtan till Sarek. ALDRIG MER SUORVA!!! Jag hade hellre vänt om och gått förbi Akka igen om jag vetat vad som väntade oss.
Jag längtar redan till nästa höst och Bastevagge.