Änonjalme-Sorva

Vi kom hem igår efter 6 dagar i fantastiska Sarek. Spöregn dag 1 och halva dag 2 men just vid Suottasjåkka slets molnen isär och vi fick vada de ca 50 metrarna i solsken. Bröt förresten armen i ett idiotvad i Suottas förra året ca 200-300m uppströms från Sjnufjutisjåhkka anledningen till att jag nämner det är att jag vet att många vadar just där. Mitt absolut bästa tips är att gå ytterligare ca 300meter uppströms och vada där det är som bredast, vi och några andra har rösat lite på båda sidorna om bäcken. Förutom att vadet är lättare (lugnare) så kommer man snabbt upp på lite höjd vid Niak där marken är som ett dansgolv nästan ända fram till Niakbäcken.
Dag 3 lät vi tältet stå kvar vid Mikkastugan, tog med lunch och gick på en dagstur. Så himla skönt att vila axlarna en dag och bara ta det lugnt.
Dag 6 vill jag helst glömma. Vi gick två mil i stenöken, videsnår och gyttjig bergssluttning. Tack och lov att vi startade i Änonjalme för upp från dammen till kalfjället i den gyttjan hade tagit oss hela dagen och förmodligen dödat all iver och längtan till Sarek. ALDRIG MER SUORVA!!! Jag hade hellre vänt om och gått förbi Akka igen om jag vetat vad som väntade oss.
Jag längtar redan till nästa höst och Bastevagge.

Vi kom hem igår efter 6 dagar i fantastiska Sarek. Spöregn dag 1 och halva dag 2 men just vid Suottasjåkka slets molnen isär och vi fick vada de ca 50 metrarna i solsken. Bröt förresten armen i ett idiotvad i Suottas förra året ca 200-300m uppströms från Sjnufjutisjåhkka anledningen till att jag nämner det är att jag vet att många vadar just där. Mitt absolut bästa tips är att gå ytterligare ca 300meter uppströms och vada där det är som bredast, vi och några andra har rösat lite på båda sidorna om bäcken. Förutom att vadet är lättare (lugnare) så kommer man snabbt upp på lite höjd vid Niak där marken är som ett dansgolv nästan ända fram till Niakbäcken.
Dag 3 lät vi tältet stå kvar vid Mikkastugan, tog med lunch och gick på en dagstur. Så himla skönt att vila axlarna en dag och bara ta det lugnt.
Dag 6 vill jag helst glömma. Vi gick två mil i stenöken, videsnår och gyttjig bergssluttning. Tack och lov att vi startade i Änonjalme för upp från dammen till kalfjället i den gyttjan hade tagit oss hela dagen och förmodligen dödat all iver och längtan till Sarek. ALDRIG MER SUORVA!!! Jag hade hellre vänt om och gått förbi Akka igen om jag vetat vad som väntade oss.
Jag längtar redan till nästa höst och Bastevagge.

Jag var i Sarek i början av augusti och gick då in via Sourva. Vi hittade en stig som ledde genom björksnåren och upp på kalfjället. Visst var det lite blött här och var längs den men det var aldrig något problem (alla fjäll i Sverige är ju blöta i viss mån). Dock så var det torrt när vi gick dår så det kanske blir mycket värre när det regnar.

Visst är det så att det var slirigt och gyttjigt pga att det regnade i åtminstone 6 dagar, men den sten öknen och fjällbjörkskogen kan jag vara utan. Min ovilja till att vandra i fjällbjörkskog kan i och för sig bero på att jag ursprungligen är i från Gällivare och har vandrat i otaliga björkskogar ända sedan jag var mycket liten. Till Suorva entréns försvar kan jag säga att från bron och in i Sarek är vandringen alldeles sagolik. De som sett Lord of the rings vet vad jag menar.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg