Håller inte med er här.
Det är ju uppenbart att det med ganska små medel går att göra en knut som är en helt annan än den knut som tänker göras. Kolla vid 00.32 så är knuten varken lös eller upplirkad med händerna utan snarare åtdragen. Men vilken knut är det som är åtdragen? Jo, en annan än pålsteken. Detta är anmärkningsvärt, om inte empiriskt än så länge så åtminstone akademiskt.
Jag tackar för informationen och kommer att fortsätta vara försiktig med användandet av pålsteken.
Sant att jag medvetet sköt lite över mål för att göra mig lustig över dessa videos (jag förknippade denna med den förra som visade att yosemitefinish på nån knut kunde göra att den gick upp vid sidodrag, vilket aldrig händer).
Självklart är det inte av någon som helst ondo med mer vetskap om tingens vara,
men till slut vågar väl inte en jävel klättra alls för att de sett en youtubevideo där någon lirkar upp en knut med båda händerna och kallar den osafe. Eller drar en rocktia genom ett berg med hjälp av grävmaskin.
Tror nog att även denna knut hade hållt ett fall om den var väl åtdragen.
Heck, en dubbelknut hade nog också gjort tricket, även om just den inte är att föredra.
Nya standarden är dubbelåttan, men som jag förstått det, handlar det mest om att införa just en standard, för att alla i hela sverige/världen lätt ska kunna inpsektera den.
Vilket är en lysande tanke.
Det gör inte yosemite bowline till en dålig knut för det.
Kontentan: Var noggrann. Knyt bra. Ha kul.