Ännu en Revalfråga!

Ja, jag vet att det skrivits mycket på forumet om Reval vs point 65 osv. Jag är ändå mycket intresserad av att höra någon som äger eller har paddlat en Reval beskriva dess egenskaper. Jag är 187 cm 80 kg och har stora fötter, 45, får de plats ? /jesper

Svar..ett.

+Sportig/snabb.
+Lugn och mjuk i sjö.(både för och akt)
+Torr .
+Stor både för fötter ben & packn.
+Pris.
+Kraftigt lamminat.
+Funkar bra även utan roder.

+- Lastrimmnings känslig i sjö.

-Sittbrunn med dålig kontakt (Obonad)fast det är ju lätt löst och högst personligt.
-Roder verkan i sjö .
-Kepers skenorna kinkar (se P65 fast lätt avhjälpt)
-Lätt att få tvångs surf i brant & hög sjö vid taskig vågteknik.
- Högt däck som är vindkänsligt .

Mina åsikter om Reval har jag grundat på 1200km utsatt paddling i sommar utan att kajakens brister uptagit min tid.
Så den är ju säkert hygglig liksom flera andra jag har testat . Men kajak är ju nästan som flickvänner kraven och andvändnings området är ju högst personligt.
Mors .RK

Jag var över och köpte en Reval i somras.
Har själv inte så stora fotblan så att jag kan fälla något omdöme angånende plats för fötterna. Borde inte vara något problem.
Jag är nöjd med kajaken:
Långa slanka stävar med ett rejält tilltaget språng.
Detta i kombination med v-formad botten gör att den tar sjöarna mycket bra. Jag kör med skädda vilket kräver en del teknik under läns i grov sjö. I fördäcket är det utfasat på sidorna för att ge plats åt paddeln, vilket också är en fördel.
Pga akterstävens höjd tror jag att ett roder på en Reval får dåligt grepp i vattnet. Vill man har roder tror jag någon VKV-modell passar bättre.
/Björn

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg