Älvdalen och björnar

Tänkte åka på en fiske tur några dagar i Älvdalen trakten.
Och kom å tänka björnar hur rädd ska man vara tänkte ju sova i tält ute vid vattnet ska jag tänka på något speciellt eller är det bara att sova på.......

Jag tänkte också ut och tälta över helgen men eftersom björnjakten har börjat är jag mer rädd för jägarna än för björnen. Tror inte du behöver oroa dej särskilt mycket.

Under historisk tid har en enda människa i sverige, som ej själv varit inblandad i jakten, dödats av jägare vid jakt. Att du dödas av blixten när du läser detta är större.

Det syns ju tydligt i statistiken, glesbygden avfolkas allt mera. Allra värst är det i norrlands inland.

Fast det stämmer väl inte riktigt? I alla fall inte om man ser till ekonomisk tillväxt som ju även har en viss korrelation till befolkning? 2004-2005 låg ju Kiruna, Gällivare, Övertorneå, Jokkmokk, Vilhelmina, Skellefteå, Storuman i topp bland landets kommuner när det gäller tillväxt. :)

Nu har jag kommit hem efter en natt i storskogen, överlevde både björnar och björnjägare.
Det mest dramatiska som hände var att jag metade upp en mört, men den fick också överleva.

Fast det stämmer väl inte riktigt? I alla fall inte om man ser till ekonomisk tillväxt som ju även har en viss korrelation till befolkning? 2004-2005 låg ju Kiruna, Gällivare, Övertorneå, Jokkmokk, Vilhelmina, Skellefteå, Storuman i topp bland landets kommuner när det gäller tillväxt. :)

Just de kommunerna är ju undantagen, och det beror ju på att alla där jobbar i gruvorna. Där nere är det ju säkrare att vara.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg