Älvar och fin terräng i Svealand?

Hej,

har fått massor av goda råd här på weekendturer förut så nu provar jag igen. Vi är tre grabbar som tänkte vandra och tälta fre-sön om några v. Har skaffat GPS med V3 PRO Svealand så vi vill hålla oss där. Har provat flera etapper på fina Sörmlandsleden och Roslagsleden, även Tyresta nationalpark. Nu vill vi gärna se något annat. Älvar eller större vattendrag och kanske lite mera öppna områden. Finns det inom några timmars radie från Sthlm? Vi har tillgång till bil men har valt kommunalt förut så vi sluppit gå "tillbaka" till bilen.

Jättetacksam för förslag och idéer!

Mvh Micke, William och Sony

Svealand sträcker sig upp till Grövelsjöfjällen i NV, där finns vad ni söker:)...älvar, fjäll och Svealands högsta topp "Storvätteshågna"..
Kanske lite mer än några timmar från Stockholm, men rekommenderas.

Dalälven är väl det enda större vattendraget i närheten av Stockholm, om man inte räknar Mälaren. Färnebofjärdens nationalpark med närliggande vattendrag är rätt trevligt, åtminstone nu när myggsäsongen är över. Lite blött dock, gör sig bäst från kanot.

Annars innebär ju "öppna områden" i Svealand, bortsett från åkrar och hagar, antingen skärgård eller myr. Florarna?

Tack för massor av bra tips! Ska undersöka dessa alt. lite närmare med vännerna. Dalälven ligger ju väldigt nära till hands. Hört mycket bra om Grövelsjön. Vi har ju två veckor kvar att planera på!

Stort tack igen för så snabba svar! Med vänlig hälsning, Micke

Grönsjöbäcken vid Örebro verkar toppen!

Med de bilderna på vindskyddet i Örebro (Grönsjöbäcken) är det svårt att vilja välja något annat. Lite bekvämt men skönt. Ett par frågor på det. 1. Hur hittar man dit? (Har GPS ; ) 2. Hur långt ifrån bilparkering till vindskydd? 3. Menar du att man inte behöver filtra vattnet och att det alltid finns? 4. Finns det någon sjö där? Ingen på bilderna. 5. Sa någon Björn och varg i dessa krokar? Eller förväxlade jag det med Åbostugan.

Exceptionellt bra och lagom info på din blogg Majjen.

Med de bilderna på vindskyddet i Örebro (Grönsjöbäcken) är det svårt att vilja välja något annat. Lite bekvämt men skönt. Ett par frågor på det. 1. Hur hittar man dit? (Har GPS ; ) 2. Hur långt ifrån bilparkering till vindskydd? 3. Menar du att man inte behöver filtra vattnet och att det alltid finns? 4. Finns det någon sjö där? Ingen på bilderna. 5. Sa någon Björn och varg i dessa krokar? Eller förväxlade jag det med Åbostugan.

1, 2, 4) Se kartan i mitt förra inlägg.
3) Vattnet är gott och säkert.
5) Jag har - tyvärr - aldrig sett varg, men den finns. Däremot har jag sett ett lodjur i dessa trakter.

HåkanF

Det lutar åt Bergslagsleden!

Stort tack till alla som kommit med så många bra tips! Den här gången lutar det åt att vi testar Bergslagsleden. Lite enkelt men bekvämt : ) Hoppas det finns ved också vid Bäckelid.

Mvh Micke

Jag skulle snarare placera det i Laxå. Det var mitt första läger när jag gick från Ramundeboda till Ånnaboda, fyra etapper. Kort etapp eftersom det var lite sent på dagen. Det finns ypperliga platser för tält,
om man, som jag, föredrar det. Jag tog mig dit med tåg till Laxå (via Mjölby och Hallsberg) , sen hade jag tur att få skjuts till Ramundeboda där leden passerar. Ånnaboda är en plats där man absolut inte vill stanna, men därifrån går buss till Örebro (man ska ha ordnat reskassekort i förväg, vilket jag gjorde i Hallsberg) och det finns ypperlig rastplats lite innan. Mitt sista läger var Tväggelöten (tror jag det heter, inte så långt från vägen mellan Örebro och Karlskoga OJMR); vara försiktig om du tar vatten ur den sjön, den är tvärdjup!

Mitt intryck är att leden går så pass högt att vattnet håller god kvalitet. En Micropur (forte) följd
(efter en halvtimme) av en droppe smakneutraliserande medel (de brukar säljas ihop) räcker under alla omständigheter. Filtrera och koka är onödigt bök.
Jag har inte gjort så många låglandsturer, men denna, och Malexander-Boxholm i Östergöltnad är bäst. Till det intressantaste hör att studera bävrarnas framfart.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg