Jag hade tänkt att hålla mig ifrån jakttrådar eftersom de aldrig leder någonstans men efter vad som skrivs i den här tråden känner jag att jag nästan är skyldig att säga ifrån.
Jag är själv jägare och har jagat ett antal år i olika grupper med olika "kulturer" och vet hur "man gör" men en del som skrivs här är rent fel!
Det är INTE ok att sikta på något som man inte avser att skjuta på!
Att lägga an och använda siktet för att avgöra ett djurs ålder eller kön går bra men ALDRIG för att avgöra om det är en älg eller en människa.
Jag vet att det är många som osäkrar först, lägger an med fingret på avtryckaren och försöker med siktet avgöra om det var något som rörde sig där borta. Det är så de få men helt onödiga olyckorna händer och att argumentera för att man måste göra så är dumheter. Särskilt som jägarorganisationerna i flera år har försökt motarbeta sådant betéende.
Det finns många olika sätt att göra men grundregeln är otvetydig:
Om du riktar vapnet mot en människa så har du gjort fel!
...men prassel i buskarna brukar få en jägare att lägga an bössan. Du kommer då att hamna i hårkorset när du visar dig. Och den som håller i bössan har förmodligen hög puls.
Detta är helt enkelt inte acceptabelt!
För övrigt så kan inte jägare kräva att andra skall hålla sig borta eller klä sig färgglatt, skyltar eller inte. Det skall folk göra av HÄNSYN, inte av tvång eller rädsla.