Älgjakten

Läste i nån tråd om älgjakt där skribenten tyckte att "den pågår ju bara ett par veckor..."
Var i landet är det den är så kort?

I tex delar av Norrbotten jagas det älg i år 6 sept - 3 okt; 16 okt - 28 nov - dvs något mer än "2 veckor".
http://www.jagareforbundet.se/Jagareforbundet-Norr/Norrbotten/Nyheter-Norrbotten/algjakttider-2010/

Kan ha varit jag som skrev det. Det jag syftade på är att älgjakten på en plats i realiteten är över inom 2v. Det skjuts fullt vecka 1 (kan t.o.m gå på fåtalet dagar) sen är det efterjaktstid...
Men ju större markerna är och med glesare bestånd av älg så kan jakten pågå längre tid... men då även över ett större område.
Så om man pratar med jägarna innan man går ut så tror jag att man i de flesta fall får reda på var man inte bör gå.
Man får gå vart man vill och man får smyga i buskarna, men det är inte trevligt att titta in i en gevärsmynning. valet är ditt.

Respektera varandra, då blir det mycket gladare dagar för alla.

BZ/

Sitter man på trånga pass så handlar det om "snabba skott". Den som inte griper bössan vid ett knak i buskarna får ingen älg. Därmed är det inte sagt att det blir ett dåligt skott.
När det är en motionär i skogen brukar det gå ut en varning på radion.

jag skulle inte acceptera trånga pass med snabba skott som följd, som jägare måste man ta sitt ansvar. primärt ska man vara beredd att låta viltet löpa i ALLA lägen, skulle ett gynnsamt och säkert läge uppstå så skjuter man..

jag skulle inte acceptera trånga pass med snabba skott som följd, som jägare måste man ta sitt ansvar. primärt ska man vara beredd att låta viltet löpa i ALLA lägen, skulle ett gynnsamt och säkert läge uppstå så skjuter man..

Det här tenderar att bli en aning korkat. Naturligtsvis ska en jägare vara alert på passet.
Jag påstår inte att jägaren ska slänga iväg skottet, det trodde jag ni förstod.

När man sitter i skogen använder man alla sinnen inklusive hörseln. Och alla sitter inte på
vidöppna hyggen med 300 m öppning åt alla håll.
Ibland har man tät skog åt olika sidor men bra sikt åt andra håll. Givetsvis reagerar man då på
avvikande ljud från tätningarna.

Älgarna går gärna i tätningar och då finns passen i öppningarna däremellan, grovt förenklat.

Vem av er måste gå ut i skogen andra måndagen i oktober? I år inföll jakten den 11:e till 15:e Oktober. Sen får ni kuta hur mycket ni vill i skogen resten av året.

-glöm efterjakten. Respektera dock skyltar med "jakt pågår"

Om du har skogsmaskiner som måste hållas igång så är det ok.

-Jag är just hemkomen från passet och inga motionärer syntes till.

Det här tenderar att bli en aning korkat. Naturligtsvis ska en jägare vara alert på passet.
Jag påstår inte att jägaren ska slänga iväg skottet, det trodde jag ni förstod.

När man sitter i skogen använder man alla sinnen inklusive hörseln. Och alla sitter inte på
vidöppna hyggen med 300 m öppning åt alla håll.
Ibland har man tät skog åt olika sidor men bra sikt åt andra håll. Givetsvis reagerar man då på
avvikande ljud från tätningarna..

jag vet precis hur det går till, jag har inte samma förhållningssätt till jakten.. för mig är jakt en långsam process, hör jag något som prasslar så använder jag kikare för identifikation inte studsaren, jag vill göra en ganska noggrann bedömning så att jag inte bara skjuter på rätt djur utan även att jag skjuter rätt individ. tyvärr saknar jag helt det berömda ruset och pulsen vid avlivning under jakten, det är en rent mekanisk process för mig.. min puls stegras först när jag står med råvaran i köket..

jag vet precis hur det går till, jag har inte samma förhållningssätt till jakten.. för mig är jakt en långsam process, hör jag något som prasslar så använder jag kikare för identifikation inte studsaren, jag vill göra en ganska noggrann bedömning så att jag inte bara skjuter på rätt djur utan även att jag skjuter rätt individ. tyvärr saknar jag helt det berömda ruset och pulsen vid avlivning under jakten, det är en rent mekanisk process för mig.. min puls stegras först när jag står med råvaran i köket..

Även vi skjuter rätt djur och rätt individ. Det blir verkligen livat om man inte skulle göra så.
Det är mycket vanligt vid skogsjakt med hund att man inte hinner "få till det". Minst lika vanligt som att det lyckas.
I bästa fall stannar dom upp i 2 sek och tittar på skytten och då kan man inte hålla i kikaren.
Att gripa tag i bössan från början är att just för att slippa få ont om tid.
Handkikaren är faktiskt onödig på älgjakt i skog. Däremot kan man ju titta på fåglar och liknande.

I sällsynta fall så kan man betrakta älgarna utanför skjutbart avstånd.
Det är t o m olämpligt att passen bjuder på för långa skotthåll !

Din beskrivning låter mer som en smygjakt ev i fjällen eller på åkrarna

Senast ändrad:
Även vi skjuter rätt djur och rätt individ. Det blir verkligen livat om man inte skulle göra så.
Det är mycket vanligt vid skogsjakt med hund att man inte hinner "få till det". Minst lika vanligt som att det lyckas.
I bästa fall stannar dom upp i 2 sek och tittar på skytten och då kan man inte hålla i kikaren.
Att gripa tag i bössan från början är att just för att slippa få ont om tid.
Handkikaren är faktiskt onödig på älgjakt i skog. Däremot kan man ju titta på fåglar och liknande.

I sällsynta fall så kan man betrakta älgarna utanför skjutbart avstånd.
Det är t o m olämpligt att passen bjuder på för långa skotthåll !

Din beskrivning låter mer som en smygjakt ev i fjällen eller på åkrarna

som sagt, jag vet att jag inte har samsyn med många jägare gällande älgjakt, gillar för övrigt inte löshundsjakt överhuvudtaget, helt meningslöst att sitta på röven i timmar enligt mig..
dessutom är siffrorna kring älgjakten lite trista..

10% av alla påskjutna älgar måste eftersökas med hund
20% av alla påskjutna älgar återfinns aldrig

17% av alla påskjutningar mot löpande älg är bom eller skadeskjutning
16% av alla påskjutningar mot löpande älg är bom eller skadeskjutning
källa: svenska jägarförbundet

om man sedan tittar till antalet älgar som skjuts varje år så blir man mörkrädd.. det är kanske resten av älgjägarna som gör fel, inte jag..

tycker väl iofs att man kan lägga ner all löshundsjakt, det är inte klokt att det överhuvudtaget är tillåtet.. sen slipper man det påstådda "varg"-problemet..

Jag hade tänkt att hålla mig ifrån jakttrådar eftersom de aldrig leder någonstans men efter vad som skrivs i den här tråden känner jag att jag nästan är skyldig att säga ifrån.
Jag är själv jägare och har jagat ett antal år i olika grupper med olika "kulturer" och vet hur "man gör" men en del som skrivs här är rent fel!

Det är INTE ok att sikta på något som man inte avser att skjuta på!
Att lägga an och använda siktet för att avgöra ett djurs ålder eller kön går bra men ALDRIG för att avgöra om det är en älg eller en människa.
Jag vet att det är många som osäkrar först, lägger an med fingret på avtryckaren och försöker med siktet avgöra om det var något som rörde sig där borta. Det är så de få men helt onödiga olyckorna händer och att argumentera för att man måste göra så är dumheter. Särskilt som jägarorganisationerna i flera år har försökt motarbeta sådant betéende.
Det finns många olika sätt att göra men grundregeln är otvetydig:
Om du riktar vapnet mot en människa så har du gjort fel!

...men prassel i buskarna brukar få en jägare att lägga an bössan. Du kommer då att hamna i hårkorset när du visar dig. Och den som håller i bössan har förmodligen hög puls.
Detta är helt enkelt inte acceptabelt!

För övrigt så kan inte jägare kräva att andra skall hålla sig borta eller klä sig färgglatt, skyltar eller inte. Det skall folk göra av HÄNSYN, inte av tvång eller rädsla.

10% av alla påskjutna älgar måste eftersökas med hund
20% av alla påskjutna älgar återfinns aldrig

Det där var konstig matematik. 10 % av älgar som blivit påskjutna måste eftersökas men hela 20 % av alla som blivit påskjutna hittas inte?

Det jag egentligen ville fråga om var vilka jaktregler det finns angående att sikta med osäkrat gevär mot ett okänt mål. Jag trodde det var en självklarhet att man först identifierar målet med kikare eller med blotta ögat innan man lägger an geväret. Nu verkar det inte riktigt så vilket inte känns så tryggt för mig som är ute i skogen mycket året om. Även på hösten.

Vad säger jaktreglerna/rekommendationerna?

[EDIT:] Snowhound hann mer eller mindre svara på min fråga. Men ni som talar för ett sådant beteende får gärna kommentera.

Det där var konstig matematik. 10 % av älgar som blivit påskjutna måste eftersökas men hela 20 % av alla som blivit påskjutna hittas inte?

ganska enkelt, man konstaterar vid skottplatsen att det var bom, inget eftersök genomförs.. är man riktigt utbildad i eftersök (viltspår är inte riktigt utbildad) så vet man hur lätt det är att missa om man inte ärr noggrann, allt för många tar den lätta vägen och konstaterar bom för att jakten ska komma igång

för övrigt delar jag snowhounds åsikter!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Axe Muddus under älgjakten?? Vandringsleder 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg