Älgar i sthlm

Är det någon som vet vart det finns stor chans till att se en älg eller fler ?
är ute mycket och fotograferar och fick den iden att fota älgar....
men det e ju svårt och veta vart dom finns :(

tack på förhand för svar..
 
Enkla svaret: Skansen eller Kolmården.

Jobbiga svaret: Hur många timmar per dag och i hur många dagar är du beredd att vara i skogen för att få ett bra fotoögonblick? Älgar är ju inte direkt som kor som går runt i en begränsad yta hela tiden. Jag är uppvuxen i skog där det finns mycket älg och jag har spenderat flera tusentals timmar i skogen. Ändå har jag inte sett älg mer än kanske 35-40 gånger.

Därför är det viktigt att försöka hitta ett större skogsområde som du enkelt kan ta dig till och som du vet det finns älg i. Nu vet jag inte var du bor men exempelvis Värmdö har hyfsat med älg och jaktlaget där skjuter årligen 30-40 älgar vilket tyder på en större population på ön.

Ta kontakt med Jaktledaren på Värmdö genom Länsstyrelsen eller Polisen så kan han säkerligen hitta någon i sitt jaktlag som har tid över och visa lite älgpass.
 
just nu kan jag lägga många timmar och dagar :)

tack för ditt svar skall kontakta dom och se vad dom säger

tack en en gång

Enkla svaret: Skansen eller Kolmården.

Jobbiga svaret: Hur många timmar per dag och i hur många dagar är du beredd att vara i skogen för att få ett bra fotoögonblick? Älgar är ju inte direkt som kor som går runt i en begränsad yta hela tiden. Jag är uppvuxen i skog där det finns mycket älg och jag har spenderat flera tusentals timmar i skogen. Ändå har jag inte sett älg mer än kanske 35-40 gånger.

Därför är det viktigt att försöka hitta ett större skogsområde som du enkelt kan ta dig till och som du vet det finns älg i. Nu vet jag inte var du bor men exempelvis Värmdö har hyfsat med älg och jaktlaget där skjuter årligen 30-40 älgar vilket tyder på en större population på ön.

Ta kontakt med Jaktledaren på Värmdö genom Länsstyrelsen eller Polisen så kan han säkerligen hitta någon i sitt jaktlag som har tid över och visa lite älgpass.
 
Med många timmar i skogen, finns det gott om objekt...

Inom SL-området finns det gott om älgmarker, såväl norr som söder. Med många timmar i skogen, finns det gott om objekt. Det pågår älgjakt varje år - älgar finns det tillräckligt gott om för att du skall kunna fånga dem på bild.

Kontakta mark/jaktledare/jaktklubb eller markägare i det område du vill vara, för att veta var det kan vara bäst att sitta.

Lycka till.

Anette Grinde


just nu kan jag lägga många timmar och dagar :)
 
PM-a mig. Skulle också behöva komma ut och fotografera då det legat på is alldeles för länge.
I sådana fall blir det i Tyresta nationalpark/naturreservat.:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
j_stellan Älgar är farliga Vilda djur 102
Reibel Vita älgar Vilda djur 9
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
SaL Fågelskådning i gbg/sthlm Vilda djur 2

Liknande trådar