Adrspach-Teplice, Tjeckiska klätterträffen 2012

Jag och Stefan åkte från Sverige. Heikki och Perttu från Finland. Rock Empire sponsrade med några slingor från fem till åtta millimeter

Gentlemen, tie your knots by Jonas Wiklund, on Flickr

Första morgonen samlade vi ihop ett rack på parkeringen och så klättrade vi på Korshöjden med Tomas.

Racking up by Jonas Wiklund, on Flickr

Tornen där är inte så höga

Tower climbers by Jonas Wiklund, on Flickr

och sägs vara välsäkrade

sandsten-6 by Jonas Wiklund, on Flickr
(Polsk mötesdeltagare klättrar, Radek Lienerth fotar)

Efter ett pubbesök i byn var det dags att testa Adrspachs torn

sandsten-10 by Jonas Wiklund, on Flickr

Första eftermiddagen klättrade vi hundra meter klämkamin till toppen av Adrs högsta torn, men det har jag inga kort av så jag visar några av småtornen istället

sandsten-43 by Jonas Wiklund, on Flickr

Andra dagen klättrade vi först upp för Borgmästarn. Första replängden var en grön blöt och besvärlig klämkamin, och andra repan hade mitt livs hittils märkligaste sekvens. Böra med att knyta ihop en apnäve med två 120-slingor och en 60-slinga. Kasta hela paket över till en spricka i en hylla på tornet bredvid, ryck fast säkringen, klipp en qd, ställ dig på kanten, fall över med händerna till nästa torn, traversera till vänster, flytta över höger fot till nästa torn, ta tag i ett blött sidotag och kasta dig mot en slopig hylla (som Heikki till slut lyckade med), eller gör som jag: greppa säkringen och gör ett a0 flytt.

Perttu går tvåa i lag Finland.

sandsten-15 by Jonas Wiklund, on Flickr

Känslig friktionsklättring till toppen följer

sandsten-20 by Jonas Wiklund, on Flickr

sandsten-18 by Jonas Wiklund, on Flickr

Efter Majoren så bestegs Majorens fru. Jag gick vilse i kaminlabyrinten på första replängd och Stefan fick modigt ta över sista tio meter till stand i en kamin som är precis så blöt och grön som man kan gissa

Green wet chimeny by Jonas Wiklund, on Flickr

Standplatsbulten var halverst avrostad så starten på nästa repa blev spännande, och jag måste erkänna att jag använde blandad taktik för att ta mig över till bredsprickan på repl 2.

Combined tactics by Jonas Wiklund, on Flickr (Foto: Radek Lienerth)
(Notera nybörjarmisstaget med knutslingor hängades på höger sida!)

En mycket fin bredspricka, som skulle vart stenhård om den vart lite brantare.

sandsten-51 by Jonas Wiklund, on Flickr (Foto: Radek Lienerth)

Upp:

sandsten-52 by Jonas Wiklund, on Flickr (Foto: Radek Lienerth)

och upp:

sandsten-53 by Jonas Wiklund, on Flickr

Med lag Finland tätt i hasorna

sandsten-31 by Jonas Wiklund, on Flickr

Samtidigt klättrade Radek något som såg väldigt, väldigt respektingivande på Majoren

sandsten-24 by Jonas Wiklund, on Flickr
så att vi skulle kunna sätta upp en Tyrolsk travers

sandsten-44 by Jonas Wiklund, on Flickr
(inget för mig)

Nästa dag regnade, och jag tog några naturbilder

Waterfall, city of rocks, Adrspach by Jonas Wiklund, on Flickr

Sedan var det dags för klättring igen. Denna gång i Teplice, några km norr om Adrspach.

Klassisk bild då Stefan leder en 40 meters handspricka i hörn, svensk 6 ungefär, två bultar och två tre helt acceptabla knutar. Jättefin!

Corner crack, Teplice by Jonas Wiklund, on Flickr

Så här glad är Stefan på toppen!

Stefan Lindström by Jonas Wiklund, on Flickr

Jag är grymt faschinerad över klättringen där borta, men jag vet inte om jag kommer våga mig på att göra det själv nångång! Härliga bilder och text, enda felet var att det kunde fått vara mer ;)

Sedan klättrade vi en sinnesjukt fet handspricka som hette "Pisksnärt"
Ota toppar ut:

Otokar climbs Whiplash, Teplice by Jonas Wiklund, on Flickr

Ota var så sjukt peppad så jag han inte ner att fira ner och fota kruxet, men jag hittade en bild att sno från piskari.cz

Mästerlig handspricka. Fall inte.

Dagen avslutades med exponerad arete till klämkamin längst ut på arete

sandsten-81 by Jonas Wiklund, on Flickr

och en trevlig liten väggtur

sandsten-84 by Jonas Wiklund, on Flickr

Teplice har några sjukt fina, långa väggturer

sandsten-93 by Jonas Wiklund, on Flickr

som jag kan rekommendera när man blivit less på handsprickor

sandsten-82 by Jonas Wiklund, on Flickr

Tre av tre tillverkare av färdigsydda jamhandskar med gummibeläggning är Tjeckiska (Rock Empire, Ocun, och Triop). Det finns en förklaring: så här gick det för en av Finlands bästa sprickklättrare när han blev tvungen att klättra med rejäl marginal

sandsten-87 by Jonas Wiklund, on Flickr

Yowsa! Vilka härliga bilder. Tack för att du delar med dig! Blir sjukt sugen på att åka dit!

Jag tycker du skall åka dit! Det är billigt att ta sig till Prag och därifrån är det bara typ 15 mil till Adrspach. Enkelt och bekvämt att leva där också.

Under veckodagarna är det i princip inga andra klättrare i området, vilket har några nackdelar för oss som inte kan läsa tjeckiska... Förarna har bilder ovanifrån och korta beskrivningar i text, men inga topos för Adr (en del topos för Teplice).

Självaste klättringen är nog den finaste jag gjort, om man kan bortse från strul med knutar och att det är rätt långt mellan säkringarna.

Första gången jag hörde om detta stället blev jag livrädd, men sedan dess blir jag mer och mer inspirerad att åka. Superbilder!

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg