Adresser på landsbygden i dagens bil-GPS

Jag har en Magellan Maestro 4040. När man ska åka till en specifik adress, så har Maestron ett relativt välutbyggt adressregister i tätorterna, men desto magrare adressregister ute på landsbygden. Ska man åka till någon specifik adress på landsbygden, så får man helt enkelt knappa in adressen (lat/long) i förväg som en POI i PC-programmet Magellan POI File Editor och överföra denna till Maestron inan man ger sig iväg. Ajöss med spontana besök hos gamla vänner när man är ute på bilutflykter :(.

Är bristande landsbygdsaresser något unikt för Magellan eller är det liknande på alla andra märken och modeller av bil-GPS?

/Niklas

Senast ändrad:
Har själv Route 66 Navigate 7 på min handdator. Kartorna kommer från NAVTEQ och det är uppenbart att kartmaterialet i princip inte innehåller namn utanför tätorter. En och annan liten kyrkby kan dock finnas med, men om man vill ha navigationshjälp till t.ex. Nikkaluokta måste man leta reda på platsen i kartan i handdatorn och därefter markera denna punkt som en favorit e.d. Det går inte att ange punktens lat/lon.

I mina Garmin kombinerar jag vägkartan City Navigator med Friluftskartan. Friluftskartan, även den gamla, har fördelen att ha med ortsnamnen även på byar som bara ståtar med tre hus. Då kan man hitta byn på den kartan, och sedan räkna rutten till punkten på den andra.

Ett generellt problem

Det där med bristande adresstäckning på landsbygden verkar tydligen vara ett generellt problem hos karttillverkarna Navtec och Teleatlas. Jag funderade annars på om det kunde vara så att det fanns olika adresstäckning, beroende på det pris som GPS-tillverkarna vill betala för kartmaterialet.. Alltså att "stadsadresserna ingår som standard, men landsbygdsadresserna kostar extra". Landsbygdsadresserna är ju betydligt bättre på t.ex. Eniros vägbeskrivningar.

/Niklas

Eniros adressupgifter kommer från Lantmäteriet, som har fungerande rutiner för insamling av adresser i samarbete med kommunerna. Vare sig TeleAtlas eller Navteq tycks ha den ambitionsnivån för sin egen insamling.

Uppgifterna kunde i.o.f.s. ingå även i andra tjänster/produkter, men det blir väl som vanligt en prisfråga av det hela... :)

Eniros adressupgifter kommer från Lantmäteriet, som har fungerande rutiner för insamling av adresser i samarbete med kommunerna. Vare sig TeleAtlas eller Navteq tycks ha den ambitionsnivån för sin egen insamling...

Man får hoppas de fixar det. Kan hitta.se och eniro så kan Navtech. Har man handlat på sig en GPS för att hitta ska man väl inte behöva gå till hitta.se for att ta reda på vart man ska köra... T.ex. Nuvi's kartor är klena på landet där man behöver hjälp att hitta.

L

De flesta vägar på landet har inga namn och att då söka gata/nummer blir då svårt. Postlådor mm går inte söka på. Det är ett generellt problem i både Teleatlas och Navteq.

I t.ex Telia Navigator så kan man söka på telefonnummer och då kommer samma adressuppgift som finns på eniro, om eniro har en korrekt uppgift. Annars hamnar man "mitt i byn".

Det går faktiskt att söka på postlådenummer i en Garmin, bara de är med på kartan. Jag har exempelvis en kusin som har postlådeadressen Tockarp 568. Den kan man söka på genom att betrakta den som en gatuadress. Men att det alls går är väl för att det ligger i den civiliserade delen av Sverige, alltså i Skåne, där adressutsättandet varit mer gediget på kartorna så länge jag har haft någon Garmin.

Jag vill minnas att Lantmäteriet kört ett projekt tillsammans med kommunerna de senaste åren, om att geokoda (koordinatsätta) alla adresser i Sverige. Nu börjar det väl slå igenom på kartmaterialet som går ut till kunderna.

SOS Alarm har avtal med Eniro och har adressuppgifter för alla telefonnummer, inkl hemliga nummer, exkl personer med skyddad identitet, som oftast har adress till Skatteverket. Alla teleoperatörer är skyldiga enligt lag att förse SOS Alarm med lokaliseringsuppgifter där så är möjligt. Eniro är underleverantör till SOS Alarm.

Gatuadresserna är koordinatsatta med uppgifter från Lantmäteriet. Kommunerna och räddningstjänsterna uppmanar husägare som inte har gatuadress att sätta upp vägvisare och märka sina hus med den adressbeteckning som kommunen har tilldelat dem, t ex Forsbo 123.

Vid larmsamtal där telefonnumret kan avläsas med nummerpresentation presenteras koordinaterna för larmooperatören, precis som de ser ut på Eniros sajt.

Om du ser att koordinaterna för din adress är felaktiga kan du anmäla detta till Eniro, som då rättar i sina system. De rättar dock på telefonnummernivå och inte på adressnivå. Övriga telefonnummer på samma adress rättas alltså inte.

Senast ändrad:
Adresser pålandsbygden

Jag har en Magellan Maestro 4040. När man ska åka till en specifik adress, så har Maestron ett relativt välutbyggt adressregister i tätorterna, men desto magrare adressregister ute på landsbygden. Ska man åka till någon specifik adress på landsbygden, så får man helt enkelt knappa in adressen (lat/long) i förväg som en POI i PC-programmet Magellan POI File Editor och överföra denna till Maestron inan man ger sig iväg. Ajöss med spontana besök hos gamla vänner när man är ute på bilutflykter :(.

Är bristande landsbygdsaresser något unikt för Magellan eller är det liknande på alla andra märken och modeller av bil-GPS?

/Niklas

Svar till Niklas: Jag har en Magellan 2200T där kan jag gå in på ange postnummer ex. 283 91 skriva in byns namn ange postlåda vipps är du hos kompisen (om du har postnumret med dig) det är de enda som behövs.
Du bör ha denna funktion i din 4040

Rollbe

Adresser på Landsbygden

Har en Magellan 2200T där kan jag ange postnummer sedan byns namn därefter poslådenummer lätt som en plätt.
Rollbe

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 26
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
Clashas Namn på leder? Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
Blaufish Energizer Ultimate Lithium på sommartur Navigering 5
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
toreskog BD10 på piratebay Navigering 10
fowwe Kraftigt höjdfel på GPS? Navigering 5
greenjuice ViewRanger på smartmobiler Navigering 15
Otto Støver Definitivt slutt med Fjällkartan på Inatur.se Navigering 15
Fjällkartor på tyvek Navigering 2
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
Henning K Ingen Fjällkarta på inatur.se Navigering 5
HMR Hur tydlig är Fri Pro på olika GPS:er? Navigering 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg