Adrenalin

Har nu klättrat några veckor som "nybörjare" och känner att dom leder/problemen som var svåra i början nu går mycket snabbare och smidigare och jag blir inte lika trött. Jag vill tro att det har dels att göra med att jag kan lederna men även att jag inte längre får den enorma adrenalinkicken.

Undrar då om detta är allmänt att man klättrar bättre utan en stor dos adrenalin i kroppen?

Ja och nej. Stress ger helt klart ett stelare rörelsemönster och sämre koordination. Man tar grepp för hårt och spänner muskler som inte behöver spännas. Det försämrar också inlärnings- och beslutsförmågan. Jag tror som du beskriver är väldigt vanligt, och att du helt klart haft enväldigt positiv utveckling.

För den som hållit på lite längre kan det dock finnas ett inslag av positiv stress, där vi under press skärper oss och plockar fram det där lilla extra. Många av oss upplever att vi ibland klättrar bättre på lead än som andreman, till exempel. Stress har ju som bekant också grundegenskapen att det ökar genomblödning och syresättning, vilket ju är bra.

Kör hårt!

John

Kan också vara att mindre rädsla gör att du viktar fötterna mer, vilket gör enorm skillnad.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg