Adoptera kajägg...

Har varit tvungen att riva ett kaj bo i skortstenen, har nu 4 ägg här, kan jag lägga dessa i ett skatbo? Har hört att vilda fåglar kan adoptera och båda är ju kråkfåglar...någon som vet? Lite bråttom. Mvh Helen
 
De flesta fåglar kan hålla reda på antalet ägg, det är därför göken måste äta upp eller kasta ut ett äg när den skall lägga ett ägg. Kråkfåglar är dessutom mycket smartare än andra fåglar, det kommer alltså inte att fungera!

Den enda fågel jag känner till som kan parasitera på kråkfåglar är är skatgöken. Och dess samspel med kråkfåglarna är komplicerat, förmodligen vet kråkfålarna om att de blir utnyttjade. Men om de försöker ta bort skatgökens ägg så kommer den tillbaka och förstör de övriga äggen. Det fungerar alltså genom hot.
 
Har varit tvungen att riva ett kaj bo i skortstenen, har nu 4 ägg här, kan jag lägga dessa i ett skatbo? Har hört att vilda fåglar kan adoptera och båda är ju kråkfåglar...någon som vet? Lite bråttom. Mvh Helen

Det är inte alls omöjligt att en skata/kråka/annan kaja skulle acceptera (inte märka) ett par nya ägg eftersom göken normalt sett inte parasiterar på kråkfåglar såvitt jag vet.

Sen är ju frågan om det resultatet blir så bra med kajor "präglade" på annan art av kråkfåglar.

Kanske lika bra låta äggen bero?

Mvh
Jonas
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg