Jag var ute och seglade i helgen och hittade en del läckra (oborstade) klippor med djupt vatten under. Men de låg i naturreservatsområden. Jag inser spontant att man inte bör utföra onödiga ingrepp på naturen på sådana platser, och klättring är ofta förknippat med onödiga ingrepp. Men vilka erfarenheter har ni av dylik klättring? (Hur mycket kan man klättra utan att behöva ha ett gnagande samvete?)
För nyfikna:
Området var inget mecca men det var skönt med lite fast klippa under fötterna istället för allt skvalp. Lederna jag gjorde var typ grad 3,3,4 och 5+ men med utrymme för svårare om man verkligen ville bada ;-) Klippan var säkert 15-20 m hög på högsta stället, men en myckenhet hyllor gjorde att lederna knappast var mer 6-10 m.
För nyfikna:
Området var inget mecca men det var skönt med lite fast klippa under fötterna istället för allt skvalp. Lederna jag gjorde var typ grad 3,3,4 och 5+ men med utrymme för svårare om man verkligen ville bada ;-) Klippan var säkert 15-20 m hög på högsta stället, men en myckenhet hyllor gjorde att lederna knappast var mer 6-10 m.