Åbo-Karleby S2010 - 350km

Hej!

Planerar att med tjejen paddla denna strecka till nästa sommar, ca 35 mil. Nu vill jag ha så mycket tips och erfarenheter som möjligt från er som paddlat delar eller hela den streckan tidigare. Ni som ej paddlat där är självklart också välkomna med inlägg!

När det gäller kajakval så har vi inte bestämt oss. Har ju förstått att VKV Offshore är det mest naturliga valet vid HBB-paddling, men denna strecka är ju inte riktigt lika lång:) Kan det fungera, rent praktiskt, med en något mindre kajak? Typ Lettmann, Trapper, etc? Eller riskerar man då att bli "strandsatt" vid lite hårdare vindar? Skäddakajaker går bort. Paddlade i somras lite längre bitar vid havet och upplevde extraarbetet med styrtag hit och dit för jobbigt för att en längre tur skulle bli behaglig, iaf i lite hårdare sjö.

Någon som gjort en paddling på ungefär samma längd (35 mil) i havsmiljö? Vilka kajaker har ni isådana fall använt? Saknade ni något? Vad var bra, vad var dåligt?

Lämpliga sjökort för sträckan?

Ös på bara!! :)

Mvh
 
Gällande paddlandet av sträckan Åbo -> Karleby sommaren 2010 - 350km

"Har ju förstått att VKV Offshore är det mest naturliga valet vid HBB-paddling, men denna strecka är ju inte riktigt lika lång Kan det fungera, rent praktiskt, med en något mindre kajak? Typ Lettmann, Trapper, etc? Eller riskerar man då att bli "strandsatt" vid lite hårdare vindar? Skäddakajaker går bort. Paddlade i somras lite längre bitar vid havet och upplevde extraarbetet med styrtag hit och dit för jobbigt för att en längre tur skulle bli behaglig, iaf i lite hårdare sjö...."

Hmjaa det kanske fungerar säkert riktigt bra även med en lite mindre kajak. Allt beror ju på hur långa ben du har dvs i första hand SKALL MAN VÄLJA KAJAK EFTER PADDLARENS DIMENSIONER och inte efter havssträckan. Och på långtur skall man ha en ordentligt havskajak, som man behärskar bra både i lugnt före och i hård sjö och som har goda packningsutrymmen. Och det finns flera goda havskajaker.

En kajak med skedda fungerar även riktigt bra, det hela beror på hur man har packat kajaken och vartyngdpunken ligger dvs hur den ligger i vattnet hur djupt den ligger i vattnet. Du hade i somras extraarbete med att hålla kajaken i rätt kurs antagligen av den orsaken att den var för lätt, den låg inte tillräckligt djupt i vattnet.

För tio år sedan 1999 paddlade jag den finska havskusten med en gammal Artisan med skedda. Då jag paddlar brukar jag använda topografiska kartor 1 : 50.000, det gjorde jag i t.ex somras i Sankt Annas och i Gryts skärgård och det fungerade jättebra (En paddlare skall ju hålla sig borta från alla båtleder, det här är tjusningen med paddlingen och topografiska kartorna ger en mängd intressant information om området som sjökort saknar).

Bästa hälsningar JOHAN
 
Jag paddlade Finska kusten sommaren 2003 tillsammans med kompisarna Martin och Henrik. Vår dagbok från den resan finns här:
http://www.sipoonkanoottiklubi.net/Guding_sv/index.html

Jag använde både topografiska kartor och sjökort på den resan. Jag föredrar topografiska kartor men det funkar också med sjökort. Sjökortserierna D,E,F och G täcker det aktuella området.
http://www.karttakeskus.fi/workspac...e?file=page&pageID=3&action=view&groupID=1261

Jag paddlar själv en Valley Aquila med skädda och har aldrig upplevt att det skulle behövas roder på den. En kajak med skädda är ju konstruerad för att fungera med skädda. Vill man ha roder måste skrovformen vara anpassad till det.
 

Liknande trådar