Abisko - Vakkotavare på 5 dagar?

Hej!

Jag tänkte ge mig ut på Kungsleden från Abisko och knalla söder ut. Många verkar ju välja att avsluta i Nikkaluokta, men efter som jag gick där så sent som förra året så skulle jag gärna avsluta någon annanstans.
Siktar då på Vakkotavara, vilket om jag lyckats komma över rätt information ska röra sig om ca. 125 km. Vilket då ger ett snitt på 25 km om dagen. Känns som ganska lagom dagsettaper om inte leden är allt för tuff denna sträcka, vilket jag förstått att den inte ska vara.
Tanken är att utgå från Abisko den 16/8, anländer där strax efter 15:00. Så denna dagen lär jag väl inte knalla riktigt 25 km, men med pigg o utvilad kropp så räknar jag med att kunna avverka 15-20 km lite beroende på var jag väljer att övernatta.
Hemresan tänker jag ska gå från Gällivare ca. 14:45 den 21:e. Dit ska jag kunna ta mig med buss från Vakkotavare. Men jag räknar med att vara framme i Vakkotavare redan den 20:e, för att ha lite marginal för oförutsedda händelser osv.

Är det någon som har gått sträckan o har några synpunkter?

Är förövrigt en pigg o någorlunda tränad 30 åring som kommer att vandra på egenhand och räknar med att tälta längs vägen (om det inte blir allt för dåligt väder).

Tack på förhand! Mvh / Christofer

Vandring

med tält och 25 km per dag är tufft.

Jag skulle istället satsa på att övernatta i stugorna och gå med lätt packning och köpa mat i stugorna om jag skulle använda ditt tuffa dagsschema.

Thure

Mitt tält väger bara 2,1 kg så det är väl vad jag skulle spara in i vikt på packningen. Att köpa mat på vägen kommer inte på tal (utom i nödfall).

Jag har nog hellre ett tufft schema än att behöva gå och sparka i marken o visla åt fåglarna för att få tiden att gå. Jag ser gärna att det är lite mer utmaning, speciellt när jag nu går själv. O andra sidan har jag aldrig gått så långt 5 dagar i sträck med full packning.

Utgångs planen ser ut lite så här:

Dag 1: Abisko - Abiskojaure ca 15 km.
Dag 2: Tjäktja ca 33 km.
Dag 3: Singi ca 25 km
Dag 4: Teusajaure 22 km
Dag 5: Vakkotavare 16 km

Kommer säkert bli en riktigt riktigt tuff andra dag och relativt tuff tredje dag. Inte nog med att packningen i princip väger som mest då oxå. Men sen har jag ju lite lättare dagar dom sista och om jag skulle ha behövt korta ner dagsrutterna dag 2 och 3 så finns det tid för att vandra iaf 2-3 h 6:e dagen.

Hoppas det inte uppfattas som att jag ifrågasätter betydligt mer erfarna vandrare, det är inte meningen. Vad jag själv har att relatera till är förra årets tur till Kebnekaise. Första dagen från Nikkaloukta minns jag som en "promenad i parken" då med 19 kg på ryggen. Sen gick jag dagsturer där uppe med lättare packning med Syd toppen via Östra leden och lite andra kringliggande toppar de andra dagarna.
Sista natten sov jag i Tarfala stugan och gick oledat över fjället till Nikkalukta i rask takt dagen efter (hade en buss att hinna med). Minns inte heller detta som omänskligt tufft på någotvis. Vägde väskan till 16 kg efter avslutad tur.

I år med lite mer rutin och lite ny utrustning, med största skillnaden i betydligt bättre väska (haft en back-packer väska med framför allt dålig vikt fördelning tidigare), så är målet att starta med gärna 16, men maximalt 18 kg's packning.

Men skillnaden från förra årets tur är ju att jag nu kommer gå med full packning (om än ngt lättare) hela vägen och betydligt fler mil. Dock färre stigningar och räknat i antalet timmars effektiv vandring så tror jag inte heller skillnaden är så värst stor.

Finns det någon profil över kungsleden där man kan se höjdnivåerna? Det är ju lite avgörande för att bedömma om min planerade rutt känns bra upplagd. 33km i konstant stigning vore ju inte optimalt t.ex. :)

Jag har inte vandrat de första sträckorna mellan Abisko och Singi. Men jag har vandrat mellan Singi och Vakkotavare, den är på det stora hela hyfsat flack och lättvandrad. Jag gick samma etapper som du har tänkt dig, det gick utan problem och jag är inte alls vältränad. Om jag var dig skulle jag minska något på etapp 2 och 3 och öka på de senare.

Angående profil över kungsleden så låna eller köp Claes Grundstens bok Vandra kungsleden
http://www.bokia.se/bok/9789151844480/vandra-kungsleden-claes-grundsten/

I boken finns etapperna väl beskrivna med höjdnivåer.

Hade för övrigt räknat lite fel. 111 km ska det röra sig enl. den kartbild jag tittat på, vilket sänker snittet till ca. 22 km per dag.

Tror nog dock att jag vidhåller min plan för dagsrutter tillsvidare. Hellre lite tufft i början så man har god marginal senare. Eftersom jag tältar så blir det ju heller inget "måste" att klara varje dags etapp dag 2 och 3 utan känner jag mig färdig så kan jag planera om under pågående vandring.

Tack för boktipset! Ska se om jag inte kan komma över den.

Dag 1: Abisko - Abiskojaure ca 15 km.
Platt, lättgånget, stor bred stig mitt i nationalparken. Ska du tälta så är det ett alternativ att följa leden och tälta direkt utanför nationalparksgränsen. Chansen efter detta är nog en bra bit upp i Keron
Dag 2: Tjäktja ca 33 km.
Här börjar du med ett rejält motlut i Keronpasset upp till sjöarna. men sen mycket lätt fram till Alesjaure och vidare. Har bara passerat Tjäktapasset en gång på sommaren men minns det inte so så jobbigt. stugan ligger en bit upp.
Dag 3: Singi ca 25 km
Om du sovit vid stugan ska du nu upp över kungsledens högsta punkt om jag inte minns fel. men inte så jobbigt, och du gör det ju på morgonen. Efter det ner till Tjäktjavagge (parentes Tjäktastugan ligger alltså inte på Tjäktjavaggesidan av Tjäktjapasset). Följer sen dalbotten förbi Sälka och vidare förbi Kebnekåten och till Singi. lättvandrat. medströms i en mycket flack dal.
Dag 4: Teusajaure 22 km
Från Singi mycket platt. i slutet av Tjäktavagga om jag minns rätt så över en mindre knöl inann ner till Kaitum. Berget du sen ska över minns jag som ganska lätt att gå söderut. dvs lätt upp. men mycket brannt ner till Teusajaure.
Dag 5: Vakkotavare 16 km
Som tur är det mindre brant på andra sidan sjön, för nu ska du ju upp igen. motlut ett tag. sen över fjället och sen brant ner till Vakkotavare.

Detta var väl vad vi på jobbet kallar Executive summary, Har jag missat nått eller kommit ihåg fel så kommer det nog rättningar från de andra (som tur är)

avslutad210712

Gäst
Om du har Mapsource så har jag höjdprofil på hela sträckan men som redan sagts så är det relativt platt terräng förutom strax efter Abiskojaure och upp över Tjäktjapasset.

Tack så väldans mkt för den utförliga beskrivningen, mer detaljerat är så tror jag inte jag ska behöva. Verkar ju starta dag 2 o 3 tufft, men det ger karaktär :)

nationalpark hade jag helt förträngt i mina tält planer. Var exakt går gränsen? Knallar gärna vidare en bit dag 1, är väl rastlös efter tågresan ändå :)

mapsourse har jag inte tyvärr.

Nu är tåget bokat hur som helst. Ska bli skönt, hoppas på fint väder :)

avslutad210712

Gäst
Parkgränsen ligger ungefär 2 km ovanför Abiskojaurestugan men där är inte så bra att tälta pga avsaknaden av vatten. Går förstås att bära med sig nerifrån Abiskojaure. Fortsätt 1 km till så kommer du till Siellajåkka och där finns ett antal tältplatser innan du går över jåkken.

avslutad210712

Gäst
Om det har varit varmt och torrt kan det vara problem med vatten från jåkken och en bit bortanför renstängslet. Vi råkade ut för det 2003 och det var inte skoj att gå så långt på bara 0,5 liter vatten var.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
shalin vakkotavare - abisko på tio dagar Fjällvandring 4
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
diHib Abisko - Vakkotavare sista veckan av säsongen? Fjällvandring 6
Gunnar81 Bilddokumentation från Abisko - Vakkotavare Fjällvandring 1
ursa_majoris Abisko-Vakkotavare, 18-23.7.2008 Fjällvandring 1
Maalla Alternativ väg mellan Abisko och Kårsavagge Fjällvandring 7
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 18
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 6
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg