Abisko-Treriksröset samt GPS

Planerar att vandra Nordkalottleden Abisko-Treriksröset i sommar. Har hittat en del information på nätet och lite här på Utsidan men skulle gärna vilja ha lite mer råd och tips från någon som själv gått leden. Tänker då förstås i första hand på ev. svåra vad samt alternativa vägval och om det finns möjlighet att proviantera efter leden (vilket jag inte tror).

Sen har jag tänkt köpa en GPS men som inte särskilt tekniskt kunnig känns det knepigt. Ska man satsa på en traditionell GPS eller på en GPS i telefonen och hur löser man i så fall problemet med uppladdningen? Är inte särskilt tekniskt kunnig och på affärerna kan de tekniken men vet inget om vandring så det är svårt att få bra hjälp. Någon som har något råd?

Tacksam för alla bidrag med tips i dessa båda ämnen!

/Anna

Hej, jag har gått denna sträcka 2011 i slutet av augusti/ september. Dock startade jag i Kilpisjärvi och gick ner till Abisko. Det finns ingenstans du kan proviantera. Svara vad finns inte heller, dock finns en del vad, 2stycken vad jag minns, Riksujåkka på vägg till Lappjordshytta och Skaktarjokka som man måste korsa innan den branta uppstigningen till Unna Jierttas. De är inte svara men kängorna behöver nog tas av. Jag hade problem vid passagen Unna Nannas mellan de 2 sjöarna 728/729. Stigen vid denna ställe är översvämmat och träskaktig, svart att se någon stig. Det gäller att ha huvudet med sig, det hade inte jag. Bra att ha stavar med sig för att känna av marken.
Vissa stugor som Pältsa, Rosta, Dividal och Altevatn brukar vara mycket folk på grund av det är bara en "dagsetapp" till någon bilväg. Däremot nästan inget folk vid Lappjordshytta, Vuomahytta och Daertahytta. Dessutom känns området rund Treriksröset väldigt öde särskild vid den tiden i slutet av augusti.
Ha en god tur!

avslutad210712

Gäst
Har du råd/intresse för en riktig GPS så skulle jag i alla fall satsa på det just med tanke på batteriåtgången. Har en känsla av att de androidtelefoner jag har/har haft drar en hel del batteri när man använder GPS. Lite beroende på mobil så är det lite olika med vattentåligheten vilket kan vara nog så viktigt dvs att kunna titta på GPSn när det är dåligt väder för det är oftast då man behöver den.

Oavsett hu du löser frågan om GPS så rekommenderar jag att du skall ha med karta och kompass OCH se till att du kan använda kompassen innan du ger dig ut på fjället.

Har du råd/intresse för en riktig GPS så skulle jag i alla fall satsa på det just med tanke på batteriåtgången. Har en känsla av att de androidtelefoner jag har/har haft drar en hel del batteri när man använder GPS.

De börjar dock bli mer och mer lika varandra. Garmins sista skapelse är ju en radiostympad Androidtelefon.

Batteriåtgången från gps-chipsetet snarlikt en dedikerad gps. Snarare så att skärmen brukar vara högupplöst och törstig på en telefon. Och tyvärr av en typ som till skillnad från dedikerade GPS brukar vara svårare att läsa i dagsljus. Min budget-smartphone och eTrex 30 är släppta på marknaden samma kvartal. eTrexen har 1/10 av smartphonens pixlar att hålla rätt på...

avslutad210712

Gäst
Jadå när jag kollar min Android så är det skärmen som dragit mest och visst kan man använda en GPS utan skärm om man bara skall hålla koll ibland. Min Garmin 60 och min 62 går två dagar på två AA-batterier. Min nuvarande Android måste laddas minst varannan dag om jag använder den sparsamt och den har ett batteri som är ett halvår dvs inte ett lite äldre urladdat.Och då har jag en batteriguru som slår av all wifi när skärmen är svart och även om jag är utanför wifi som jag godkänt att den skall slås på. Min nuvarande jobbmobil håller batteriet ett dygn om jag inte använder den alls dvs den ligger svart på skrivbordet så hur länge batteriet håller i en mobil uppe til lfjälls beror på många saker.

Men visst om man vill investera i batteripack och/eller dedikerade mobilbatterier så är mobilen säkert en lösning. Och om man har en mobil som tål att tas fram i busväder utan att garantin får långa ben. Valet är användarens.

det kan vara bra att ha två separata prylar ur säkerhetssynpunkt, min gamla mobil utan pekskärm håller strömmen i sex dagar. Om du vill ladda finns powermonkey, gp powerbank eller liknande.

Tack för värdefulla synpunkter på turen Abisko-Kilpisjärvi! Jag planerar vidare och ser fram emot en intressant tur. Tack även för tipsen kring GPS-användning. Det lutar nog åt att jag köper en traditionell GPS. Och självklart ska karta och kompass med! Jag ser snarast GPS:en som ett komplement. /Anna

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
Maalla Alternativ väg mellan Abisko och Kårsavagge Fjällvandring 7
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 18
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 6
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Jojosurf Komma ut till Abisko Fjällvandring 3
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg