Abisko till Nikkaluokta i juli

Hej.

Jag tänkte vandra denna sträcka som finns beskriven på svenskaturistföreningens hemsida i Juli. Jag kommer att flyga upp från Stockholm och om allt går som det ska är jag framme vid start 15-16 tiden på eftermiddagen. Jag är dock lite fundersam när jag ska boka hemresa, tänkte flyga hem också. Har ni några tips på hur jag bör planera min resa? Jag har inga tydliga begränsningar utan tid finns.

Min egen tanke har varit att om allt går som det ska kan jag gå sträckan på 6 nätter och så planerar jag in två extra nätter för oförutsedda händelser och eventuellt om tid och väder tillåter en bestigning av Keb. Hur tycker ni detta låter?

Alla tips välkomnas, tack på förhand.

/Jonas

Jag tycker du resonerar klokt. Den första kvällen går du till Abiskojaure. Sen kan du räkna med fyra heldagar med övernattning i (eller i närheten av om du tältar) Alesjaure, Sälka, Singi och Keb. Sista dan går du ner till Nikka. Det blir ju sex dagar (fem övernattningar) om du räknar både ankomst- och avresedagarna. De två extradagarna får du säkert glädje av någonstans!

Trevlig tur önskar Pelle

Rimlig tidplan men lite tidigt på året?

Din fjällvana och formen du är i påverkar givetvis, men sex dagar ger även den långsamme vandraren gått om tid, jag vet.
Det tar mig ungefär 12-13 timmar att gå 3 mil på denna sträcka så jag är inget fartmonster direkt. Trots min låga hastighet och överansträngda knän har jag ändå gjort turen på 4 dagar utan att det kändes stressigt.

Skulle dock hellre spridit ut turen på flera dagar.

Vill du inte säga "hej" till de 2000 pers som går samma sträcka i motsatt riktning ska du undvika dagarna när fjällräven classic går, vilket du redan klarat av... brukar vara i början av augusti

Tänk på att i juli kan det fortfarande finnas en hel del snö speciellt vid tjäkta passet och att vattenflödena kan vara höga vilket i sin tur kan göra vissa delar av leden ganska lerig.

Tror även att vissa broar inte är på plats hur tidigt som helst på året. Men har inte hundra koll på det.. kanske någon annan som vet?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
domkraft Från Abisko till Nikkaluokta i Keen Targhee II Low? Fjällvandring 2
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
southerner abisko till nikkaluokta Fjällvandring 5
avslutad160426 Newbie till Abisko - Nikkaluokta sensommaren 2014 Fjällvandring 4
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 18
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Jojosurf Komma ut till Abisko Fjällvandring 3
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
mindful Abisko kring 7 till 10 juni Fjällvandring 2
Viola77 Fjällstugornas matsortiment till salu: Abisko-Nikka Fjällvandring 18
erito Abisko till Alesjaurestugorna? Fjällvandring 4
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
TuomasSakari Abisko-området: Från Gátterjavri till Katterat/ Sördalen med skidor. Fjällvandring 0
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
aksello samåkning till abisko från Umeå på fredag 14 / 6 (eventuellt hela vägen från Sthlm) Fjällvandring 0
Chili36 Få paket utdelade till Abisko Turiststation. Fjällvandring 3
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
cnygardh Nikka till Abisko den krokiga vägen Fjällvandring 13
claesv Abisko, alternativ till kungsleden Fjällvandring 13
steols Abisko till Kvikkjokk eller Sarek? Fjällvandring 5
Bulingen Från Abisko till Grövelsjön Fjällvandring 1
Waster Vandring Abisko till kebnekaise Fjällvandring 8
Emma_E alternativ till kungsleden mellan abisko å keb? Fjällvandring 11
body Tips för vandring från kebnekaise till Abisko Fjällvandring 2
Makini Abisko till Kebnekaise Fjällvandring 3
Charlotte_L Abisko till Nikaloutka Fjällvandring 3
pergit Vandringsvägar från Abisko till Mårmastugan? Fjällvandring 12
pillanbengtsson Abisko till Nikka Fjällvandring 3
Maalla Alternativ väg mellan Abisko och Kårsavagge Fjällvandring 7
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg