Tjena, ny här på sidan och relativt oerfaren inom friluftsliv. Har lite frågor som jag inte lyckats hitta svar på, hoppas ni kan hjälpa mig med dem.
Ska i sommar vandra mellan Abisko - Nikkaluokta. Tanken är att tälta majoriteten av nätterna men även ta någon enstaka natt i någon utav stugorna.
Min första plan var att gå stuga till stuga (tälta utanför), utom vid Tjäktja där jag skulle fortsätta till sälka då det "bara" är 12 km mellan de stugorna. Men har nu läst att Tjäktja-Sälka är den jobbigaste sträckan.
Har då tre alternativ:
1. Bör man stanna vid Tjäkta för att vila inför nästa etapp?
2. Gå förbi stugan och pausa på halva sträckan mellan Tjäktja-Sälka och slå upp tältet? (Är sträckan acceptabel för tältning?)
3. Gå hela sträckan Alesjaure-Tjäktja-Sälka och bita hop?
Vad föredrar ni?
Lite andra frågor:
Föredrar ni att tälta vid stugorna eller vid sidan av leden mellan stugorna?
Bör man ta en vilodag? vart är det finast/mest värt att ta denna vilodag?
Har ni något tips på ställe där det är värt att göra en dagsutflykt alt. under vilodagen? (bestiga någon topp/sjö/bastu/annat)
Tack på förhand // Niandertalaren
Ska i sommar vandra mellan Abisko - Nikkaluokta. Tanken är att tälta majoriteten av nätterna men även ta någon enstaka natt i någon utav stugorna.
Min första plan var att gå stuga till stuga (tälta utanför), utom vid Tjäktja där jag skulle fortsätta till sälka då det "bara" är 12 km mellan de stugorna. Men har nu läst att Tjäktja-Sälka är den jobbigaste sträckan.
Har då tre alternativ:
1. Bör man stanna vid Tjäkta för att vila inför nästa etapp?
2. Gå förbi stugan och pausa på halva sträckan mellan Tjäktja-Sälka och slå upp tältet? (Är sträckan acceptabel för tältning?)
3. Gå hela sträckan Alesjaure-Tjäktja-Sälka och bita hop?
Vad föredrar ni?
Lite andra frågor:
Föredrar ni att tälta vid stugorna eller vid sidan av leden mellan stugorna?
Bör man ta en vilodag? vart är det finast/mest värt att ta denna vilodag?
Har ni något tips på ställe där det är värt att göra en dagsutflykt alt. under vilodagen? (bestiga någon topp/sjö/bastu/annat)
Tack på förhand // Niandertalaren