Hej, jag har läst diskussion 'Tips om Kebnekaise'. Jag själv tänker vandra Abisko östra - Nikkaluokta, men inte via Kungsleden. Kanske någon har tips om denna variant (t ex alternativer, tältplatser, faror, stugor).
Det gäller Abisko - Lapporten - Mårmapasset - Nallo - Jojoleden - Kebnekaise - Nikkaluokta.
Vi kommer att bli två personer och vandra med tält, kanske veckor 32 - 34. Vi ska ta det väldigt lungt i alla fall och ochså titta lite omkring vid sidan av vägen. Tidigare erfarenheter: inga i Lappland, bara Hardangervidda, Jotunheimen och några gånger Jämtland. Jag har läst Grundsten, men inte Abrahamsson - jag bor ju i Tyskland, men jag kommer att beställa hans bok (ursäkta mina dåliga språkkundskaper).
Färdväg kunde bli (men inte nödvändigtvis etapperna):
- Abisko Östra
- Lapporten, (tält vid Tujonajavri?)
- Rautasjaure, (tält vid Pakkapåhuknjira, är det möjligt?)
- Alesätno, Vierrrujohka (tält vid bron över V.?)
- Mårmastugan (finns det tältmöjligheter i fall stugan är upptagen?)
- Vássaloarmijåvri
- Vistas, Nallo
- Unna Räitastugan (tältplatser?)
- passet mellan Pyramiden och Knivkammen till Kaskasavagge, passet till Kuopervagge (tält vid Guorbirjàvrrit?)
- Svarta Sjön, Tarfala
- Kebnekaise Fjällst (men inte stanna där...)
- Singijávrrit
- Keb
(- Singi) - Kebnekaise Fjällst - Nikkaluokta
(Enligt Grundsten: E - 5 - G - 8 - K - P - 10)
Kanske det finns svårigheter vi skulle veta om i förväg?
T ex passet vid Pyramiden - vi har inga glaciärkundskaper och måste gå till nedre sjön och längs glaciären - tips om det?
Jag har läst att Singivagge kan vara farligt (Berts inlägg i 'Tips im Keb'). Har någon erfarenheter där under dåliga förhållanden?
Är det bättre att gå imellan Singipakte och Vierranvárri eller Durlings led upp till Västra leden?
Finns vatten i närheten av Keb's toppstugorna?
Krävs särskilt utrustnigen för själva snötäckta toppen?
Dessutom: Kan 25000-kartan över Keb köpas på nätet?
Vad ska vi inte missa längs vägen?
Vår ligger paradisiska tältlatser vi skulle njuta?
Vilka tänkbara alternativ våre bättre?
Vilka tänkbara frågor har jag inte ställt och vad är svaret? ;-)
Vi vet att färdvägen är inte den enklaste som finns, men vi är beredd att välja alternativ om vi ser att något bli för hård. Det finns enklare utväg om något funkar inte, Kungsleden, Vistasvagge... Men det vore utmärkt att få tips av er som har större erfarenheter!
Hej,
Lukas
Essen, Tyskland
Det gäller Abisko - Lapporten - Mårmapasset - Nallo - Jojoleden - Kebnekaise - Nikkaluokta.
Vi kommer att bli två personer och vandra med tält, kanske veckor 32 - 34. Vi ska ta det väldigt lungt i alla fall och ochså titta lite omkring vid sidan av vägen. Tidigare erfarenheter: inga i Lappland, bara Hardangervidda, Jotunheimen och några gånger Jämtland. Jag har läst Grundsten, men inte Abrahamsson - jag bor ju i Tyskland, men jag kommer att beställa hans bok (ursäkta mina dåliga språkkundskaper).
Färdväg kunde bli (men inte nödvändigtvis etapperna):
- Abisko Östra
- Lapporten, (tält vid Tujonajavri?)
- Rautasjaure, (tält vid Pakkapåhuknjira, är det möjligt?)
- Alesätno, Vierrrujohka (tält vid bron över V.?)
- Mårmastugan (finns det tältmöjligheter i fall stugan är upptagen?)
- Vássaloarmijåvri
- Vistas, Nallo
- Unna Räitastugan (tältplatser?)
- passet mellan Pyramiden och Knivkammen till Kaskasavagge, passet till Kuopervagge (tält vid Guorbirjàvrrit?)
- Svarta Sjön, Tarfala
- Kebnekaise Fjällst (men inte stanna där...)
- Singijávrrit
- Keb
(- Singi) - Kebnekaise Fjällst - Nikkaluokta
(Enligt Grundsten: E - 5 - G - 8 - K - P - 10)
Kanske det finns svårigheter vi skulle veta om i förväg?
T ex passet vid Pyramiden - vi har inga glaciärkundskaper och måste gå till nedre sjön och längs glaciären - tips om det?
Jag har läst att Singivagge kan vara farligt (Berts inlägg i 'Tips im Keb'). Har någon erfarenheter där under dåliga förhållanden?
Är det bättre att gå imellan Singipakte och Vierranvárri eller Durlings led upp till Västra leden?
Finns vatten i närheten av Keb's toppstugorna?
Krävs särskilt utrustnigen för själva snötäckta toppen?
Dessutom: Kan 25000-kartan över Keb köpas på nätet?
Vad ska vi inte missa längs vägen?
Vår ligger paradisiska tältlatser vi skulle njuta?
Vilka tänkbara alternativ våre bättre?
Vilka tänkbara frågor har jag inte ställt och vad är svaret? ;-)
Vi vet att färdvägen är inte den enklaste som finns, men vi är beredd att välja alternativ om vi ser att något bli för hård. Det finns enklare utväg om något funkar inte, Kungsleden, Vistasvagge... Men det vore utmärkt att få tips av er som har större erfarenheter!
Hej,
Lukas
Essen, Tyskland