Abisko-Nikka i påsk

Hej hej!
Jag kommer att gå med en kompis från Abisko till Nikaloukta i påsk (~9-20 april).
Vi har tänkt att bo i stuga hela tiden, vi vill lyxa som tusan samt att min kompis aldrig har varit ute på fjället vintertid. Vi har dock med oss vintersäckar, tält,lavinlina och vindsäck i fall att det skulle hända något. Ingen pulka eftersom den redan var utlånad.
Är det någon som har erfarenhet av den turen i påsktid eller generellt. Något du tycker vi ska tänka på.
Erfarenheten hos oss är ganska ojämn, jag har sovit i snöka mer än vad jag sovit i tält och stuga (om vi räknar bort lumpen), freddan har aldrig varit ute på fjället vintertid, däremot är vi båda uppväxta i jämtland, och är vana vid snö, skidor och kyla.

Tips, kommentarer?
Är det mycket folk i farten vid den tiden? Får vi plats i stugorna?

/nisse

Abisko - Nikka i påsken

Bør du ikke plassere spørsmålene dine under "Turskidåkning"? For øvrig vil jeg si at
er du en habil skiløper, er i god form og har
fornuftig utstyr så vil du under normale værforhold ikke få noen større problemer. Strekningen har mange "stugor" og er meget godt merket.God tur!

Oh, lite avundsjuk blir jag!
Det går säkert jättebra för er. Plats i stugorna bör finnas med, om inte det blir riktigt dåligt väder. Rekordet i Nallostugan är ju 75 pers!!! (I 20 sängar, en valborg med snöstorm) Men ingen behövde sova utomhus ens då. Utom i vedbon förstås.
Hälsa till Peter i Vistas från mig! (fast det förstås, ni kanske inte tar den vägen... isåfall, hälsa till Lars-Ingvar och Joakim i Singi!)
/Emma
[Ändrat av haremma 2004-03-17 kl 23:17]

Tjena Emma!!
Jag höll på precis på att leta reda på ditt e-mail för att säga att någon skrivit att det bott 75 pers i Nallo! Och så var det du som skrivit ;)

Ska du inte hänga på? Du får väl bo gratis antar jag ;)
Och så får du trevligt sällskap.
/nisse

Re: Abisko - Nikka i påsken

0690; sa:
Bør du ikke plassere spørsmålene dine under "Turskidåkning"? For øvrig vil jeg si at
er du en habil skiløper, er i god form og har
fornuftig utstyr så vil du under normale værforhold ikke få noen større problemer. Strekningen har mange "stugor" og er meget godt merket.God tur!
Du har helt rätt, jag upptäckte mitt misstag när det var försent att ändra inlägget, jag kanske tar och startar en tråd där också.
/nisse

Fjällen under påskveckan

Tycker man om att trängas med likasinnade skall man definitivt välja påskveckorna. Det minne jag åberopar är dock ganska avlägset och alls inte negativt på något sätt. Vi hade samma rutt som ni tänker göra.
Alla eller nästan alla hade tänkt att sova i Vistasstugan. Det var 32 stycken som sov i det ena rummet i denna stuga. Två i varje brits, tre stycken instuckna inunder varje slaf, två låg på det stora bordet, tre under detta bord. Resten utplacerade ute på golvet. Ryggsäckar m.m. fick placeras på annan plats. Det hela var mycket trevligt men jag minns att det var delade meningar om man skulle ha fönstret öppet eller stängt under natten. Det var mycket springande under natten av stelfrusna resp. svettiga människor som ömsom stängde ömson öppnade fönstret.
Trots denna positiva upplevelse har jag sedan denna dag som motto: Undvik påskveckorna, satsa på maj månad i stället.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
starmac Stugor med riktiga toaletter Abisko-Nikka? Fjällvandring 47
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
Viola77 Fjällstugornas matsortiment till salu: Abisko-Nikka Fjällvandring 18
Haubits Fjällräven Classic Nikka-Abisko Fjällvandring 0
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
Hannes Lindgren Kungsleden Abisko-Nikka/Kebne resp. Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 7
Nallo94 Solo Abisko-Nikka Fjällvandring 45
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
MrTony Abisko - Nikka. Fjällvandring 12
TobbeLindahl Blött mellan Nikka & Abisko? Fjällvandring 19
pontusfs Abisko - Nikka, nybörjarfunderingar Fjällvandring 12
Jokkmokkguiderna Kungsleden Abisko-Nikka (Juni 2012) snöläget. Fjällvandring 3
lunten Aktuellt snöläge 21 juni Abisko-Nikka Fjällvandring 6
lunten Abisko - Nikka veckan efter midsommar? Fjällvandring 7
Christian1 Utrustning Abisko-Nikka (vattenstånd, impregenering m.m.) Fjällvandring 7
nordmannen Abisko - Nikka Fjällvandring 3
cnygardh Nikka till Abisko den krokiga vägen Fjällvandring 13
egilviking Abisko-Keb-Nikka Solotur Fjällvandring 2
koskenkorva Abisko - nikka Fjällvandring 10
koskenkorva abisko-nikka Fjällvandring 1
zzeezz Nikka - Abisko på vintern Fjällvandring 29
Hubbes Förslag på ny vandring Abisko-Nikka Fjällvandring 5
nilshansson Tidsåtgång nikka-vistas-abisko? Fjällvandring 4
Mtess Tidigast vandra Abisko-Nikka? Fjällvandring 2
migael abisko -> Nikka via mårma och JoJo-leden Fjällvandring 4
laurentiusweg nåt aktuellt ? abisko mårma jojo nikka Fjällvandring 2
pillanbengtsson Abisko till Nikka Fjällvandring 3
vandring-fiske Nikka-Abisko i Augusti Fjällvandring 4
Maalla Alternativ väg mellan Abisko och Kårsavagge Fjällvandring 7
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 18
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 6
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg