Hej,
Det bär till fjälls om en vecka. Börjar vandra lördag eftermiddag. 4 personer, 2 tält. 8 1/2 vandringsdagar.
I just detta område har jag tidigare vandrat: Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta.
Läser Grundsten och vad jag hittar här på Utsidan men hade jättegärna tagit del av allas ers samlade vishet och erfarenhet.
Saker jag noterat så här långt:
Någon som har fler tips liknande dessa?
Några konkreta frågor jag har:
Tack på förhand!
Det bär till fjälls om en vecka. Börjar vandra lördag eftermiddag. 4 personer, 2 tält. 8 1/2 vandringsdagar.
I just detta område har jag tidigare vandrat: Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta.
Läser Grundsten och vad jag hittar här på Utsidan men hade jättegärna tagit del av allas ers samlade vishet och erfarenhet.
Saker jag noterat så här långt:
- Att hålla österut när man passerat Mårmapasset för att gå på landtungor istället för ett stort blockhav.
- Vid nedgång från Siellavagge (heter den så? Dalgången mellan Ballinvagge och dalgången där Aliesatnu rinner.) kan det vara vist att hålla västerut och inte följa den inritade markerade färdvägen för att undvika videsnår. (Bild 2)
- Kan vara lätt att missa stigen ner till Vistasstugan då man kommer uppifrån Mårma.
Någon som har fler tips liknande dessa?
Några konkreta frågor jag har:
- Någon som har gått genom Unna räitavagge ut till Vistas och passerat pasströskeln och som också har gått Mårmapasset och kan jämföra dessa i svårighetsgrad?
- Flera tips för att undvika potentiella videsnår på den uppritade rutten?
- Hur brant/svårt är det att gå upp/ner till Tarfala vid den uppritade rutten?
- Några generella tips för vägval uppe på platån med Cevrraláhku?
Tack på förhand!