Abalakov, is-ankare, V-thread

Nu när det är högsäsong för isklättring och förhållandena är bättre än på flera år så tänkte jag passsa på fråga hur myckt kraft/vikt ett Abalaov-ankare klarar.
Hittade denna film på Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=OFpyklASG5s&feature=related

I slutet av videon kan man se ett Abalakovankare, som är kopplad till en bil (?). Och det verkar vara bra kraft. Men, hur mycket håller det för? Är det skillnad på vilken vinkel som draget blir?

På filmen är draget rakt ut. Jag tror att draget nedåt håller ännu bättre än rakt ut.
Nån' som vet?

P.S. verkar vara ett gäng svenskar som gjort filmen.
Känner igen Rjukan och Trängslet
D.S.

Jag tror inte att hållbarheten på själva isen påverkas om draget kommer nerifrån då repsnöret dras ju ändå utåt mot myningen på hålen innan den dras neråt. Alltså ingen skillnad på belastningen på isen som tar hela tyngden. Endast vinkeln på de skruvade hålen borde vara av betydelse, inte dragriktningen på repsnöret utanför hålen.
Det är möjligen en nackdel att vilkeln kommer nerifrån då repsnöret gör äver en kant, men då pratar jag om försvagning i repsnöret, inte isen.

PS: Drytooling bilderna är från Träskberget strax utanför Stockholm.

http://www.youtube.com/watch?v=ioGaWOZ2btQ

som ingenjör kan jag inte låta bli att tycka att den här sortens ankare är både elegant och jvligt coolt.

min integralkalkylskompetens (om den skulle ha räckt) ligger saligen i träda så jag kan inte räkna på det, men jag skulle gissa att isens kvalitet ändå är en viktigare faktor än kraftpilarna - kraften anbringas i huvudsak i spetsen av "v"-et inne i isen och tas upp av en mer eller mindre konformad volym, som gör att delkrafterna sprids ut ordentligt och gör ankaret väldigt starkt.

eftersom varken repsnöre eller is är helt friktionsfria blir det nog litet snällare både mot isen och snöret när man belastar ankaret i rät vinkel - påkänningarna sprids ju mer utpräglat på tre punkter istället för en, även om den största kraften fortfarande är inne i v:ets spets - men så länge isen är tillräckligt hal så kan det nog vara marginellt.

gissar jag, litet halvkvalificerat (isklättrar inte; för kallt). nån som har mer detaljer?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Abalakov Isklättring 12
GustavOh Block leads på is, Ankare Isklättring 9
johnliungman Ankare med isskruvar i serie Isklättring 38

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg