Norrlandståget

Dags för årets tåggnälltråd.

Sitter och pular med årets tur vilket blir Sarek igen. Som vanligt dyker "banarbete " upp titt som tätt. Men har priset dragit iväg? 2775:- för en plats i en 3-mannahytt Stockholm-Gällivare. Flyg kostar 1150:- Lägg till typ 400:- för transfer blir det betydligt billigare. Dessutom snabbare och punktlig ankomst.

Hur resonerar du?

Ja även den som bejakar renoveringen av järnvägsnätet kan ju bli frustrerad för mindre. Flyg är ock inte ett alternativ för mig.

Jag bor i Skåne, vandringen blir i Laponia. I år blir det dagtåg till Umeå (drygt 11 tim) och sen hotellövernattning där. Dagtåg går att boka till skillnad från nattågen aktuella veckor, och vi ville kunna bestämma redan nu. Billig tågbiljett – 500 kr hela vägen – och hotell ca 800, dvs totalt mindre än en nattågsresa med liggvagn!d Vandringskompisen från Finland möter upp med färjan från Vasa, för gemensam bilfärd norrut.

Hemresan inte bestämd.
PS Om det går, skriv gärna 2025 i trådrubriken så blir den lättare att hitta vid sökningar :)

Ja även den som bejakar renoveringen av järnvägsnätet kan ju bli frustrerad för mindre. Flyg är ock inte ett alternativ för mig.

Jag bor i Skåne, vandringen blir i Laponia. I år blir det dagtåg till Umeå (drygt 11 tim) och sen hotellövernattning där. Dagtåg går att boka till skillnad från nattågen aktuella veckor, och vi ville kunna bestämma redan nu. Billig tågbiljett – 500 kr hela vägen – och hotell ca 800, dvs totalt mindre än en nattågsresa med liggvagn!d Vandringskompisen från Finland möter upp med färjan från Vasa, för gemensam bilfärd norrut.

Hemresan inte bestämd.
PS Om det går, skriv gärna 2025 i trådrubriken så blir den lättare att hitta vid sökningar :)
Ett dagtåg från Stockholm tar drygt 13 timmar och att fakirsitta blir tufft för mig😬

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg