Paddelflottör och länspump

Har tänkt att införskaffa paddelflottör och en länspump, om oturen skulle vara framme, så att man hamnar i plurret, såg att det fans uppblåsbar och fast flottör, vad skall man välja, och något att tänka på av val länspump.
Någon som har erfarenhet av dessa oändliga prylar till kajak, som man måste skaffa.

Uppblåsbar flottör ger bättre flytkraft, men tar lite tid att blåsa upp när man ligger i vattnet. Välj en med dubbla uppblåsbara fack ifall en skulle punkteras. Jag gillar NRS Paddle float som är stor och rejäl, jag märker skillnaden mot en mindre när jag övar självräddning. Mer flytkraft = lättare att komma upp i kajaken.

NRS Paddle float säljs på flera ställen men det finns många olika från NRS så därav länk till nedanstående modell, går såklart att köpa på många ställen.

Fast flottör kan användas för att ej skada sin fina glasfiber kajak när man ska dra upp den på strand/klippa. Alltid redo men med mindre flytkraft och mer vindmotstånd än en uppblåsbar då den sitter fast ovanpå kajaken.

Jag valde en pump som man kan byta slitdelar i.
Sen om den pumpen är så mkt bättre än andra pumpar vet jag inte men jag gillar den och den funkar för mig!

VId val av pump så välj en med stabil "pistong" - det ska inte bågna när du pumpar. Min förta pump var billig och svampig och ångrar att jag inte köpte en lite dyrare och stabilare från början. Att pumpa när pumpen själv har tendenser att bågna är inte kul.

Jag har haft en uppblåsbar flottör som efter många år slutligen fått pyspunka och har nu blivit ersatt med en med fast flytkropp. Den har nog svårare att gå sönder. En uppblåsbar uppfattar jag också lättare kan blåsa bort om man råkar tappa den. Såklart ska man inte tappa den men om man har extra otur i oturen...
En ouppblåst tar mindre plats och fångar mindre vind om du har den uppe på däck under paddling.
Har du den under kapellet under benen spelar det nog mindre roll (oavsiktlig ordvits).
Minuppblåsbara flottör skulel funka fortfarande även om jag får blåsa upp den inför varje ny tur.
Lägg grejor på tork efter användning så slipper du mögelpåväxt och de håller sig fräscha längre. Att glömma saker fuktiga under packluckan under vinteruppehållet är en dålig ide.

/Patrik

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg