Dunsovsäck fjällvandring

Hej
Vi ska vandra i Lapplandsfjällen i september.
Har funderingar på vilka sovsäckar vi ska köpa. Tänkte köpa dunsovsäckar så vi kommer ner under ett kg.
Vilken limit/comfort-temperatur kan vara lagom. Gissar att det kan bli några minusgrader på nätterna.
Tacksam för svar😊.

Komforttemperatur 10 minusgrader kan fungera. Det är så individuellt hur man upplever kyla och hur mycket isolering man behöver

Hej. Jag har bara vandrat första halvan av september -risken för ruskväder är förstås större om ni är ute ännu senare. Men med det sagt: -5 till -8 (komfort) är mina fem öre.

Har Haglöfs L.I.M. -1, väger under 0,5 kg. Behöver ha merinoullsunderställ samt tunn dunjacka på mig i säcken. Samt mössa såklart.
Dunjackan har jag med ändå, bra som förstärkningsplagg och vid pauser/raster.
Har haft den i september i Sarek/Muddus när pölarna fryst på natten. Säcken funkar bra.

Har Haglöfs L.I.M. -1, väger under 0,5 kg. Behöver ha merinoullsunderställ samt tunn dunjacka på mig i säcken. Samt mössa såklart.
Har haft den i september i Sarek/Muddus när pölarna fryst på natten. Säcken funkar bra.
Så individuellt kan det vara. Med den sovsäcken skulle jag frysa redan vid plus 10 grader 😂

September är en variationsrik månad och det kan bli rätt bistert. Har kört med en säck med komfort -1 men har ibland förstärkt med dunjacka när temperaturen sjunkit ner mot -6-7-8 grader. Det funkar men jag hade inte klagat om jag haft en något varmare säck de nätterna. Men det är rätt individuellt, könsberoende och beror ju också på liggunderlag, tält, om man är varm, torr och mätt när man kryper ner i säcken och om man förstärker med något annat plagg.

Hej
Vi ska vandra i Lapplandsfjällen i september.
Har funderingar på vilka sovsäckar vi ska köpa. Tänkte köpa dunsovsäckar så vi kommer ner under ett kg.
Vilken limit/comfort-temperatur kan vara lagom. Gissar att det kan bli några minusgrader på nätterna.
Tacksam för svar😊.

Hoppas du tänker mer än för en fjällvandring?
Sovsäck har man i många år?

Har haft den i september i Sarek/Muddus när pölarna fryst på natten. Säcken funkar
bra.
Har också den säcken och är nöjd funkar för mig ned till ca -2°C. Den har vid passform vilket jag uppskattar. Har använt den vid tältning t ex i augusti ovanför trädgränsen med rejäl nattfrost.

Men säljs den fortfarande?

Thure

Hej. Jag har bara vandrat första halvan av september -risken för ruskväder är förstås större om ni är ute ännu senare. Men med det sagt: -5 till -8 (komfort) är mina fem öre.
...och jag menar nog "temperaturgräns" -5 till -8. Jag har svårt att ta till mig systemet med tre olika gradangivelser, så tar den i mitten.

Jag har två olika säckar som jag brukar växla mellan:

- Marmot Hydrogen vilket är en mer utpräglagd sommarsäck (TLimit -1, TComfort +4). Jag är trots man lite frusen av mig när jag sover, så min upplevda lägsta komforttemp stämmer ganska bra med TComfort angivelsen och de nätter då temperaturen på småtimmarna kryper ner närmare nollan behöver jag förstärka den sovsäcken med en tröja eller dunjacka. I övrigt sover jag i underställ, sockar, mössa och en sovsäckliner i silke.

- Marmot Pinnacle (ganska lika egenskaper som Marmot Helium) som är en 3-säsongssäck (Tlimit -12, TComfort -5,5). Den sovsäcken väljer jag för fjällvandring när jag går utanför högsommarfönstret (mitten av juli till mitten av augusti) då kallare nätter är vanligare. Den sovsäcken har jag sovit bekvämt i ner mot i varje fall -4 grader.

Skulle jag enbart välja en sovsäck för fjällvandring under sommar och tidig höst är det en 3-säsongssäck då det är ganska oskönt att frysa sig genom natten. Så jag ansluter mig till de andra tipsarna om att välja en sovsäck med komforttemp kring -5C. Ju högre dunkvalitet desto lättare och mer komprimerbar sovsäck, men också dyrare så lite en budgetfråga, men en välskött dunsovsäck är samtidigt är en investering för decennier.

Tänk även på hur ni sover, då de allra lättaste sovsäckarna även brukar vara klaustrofobiskt skurna för att spara tyg och vikt, något som inte passar mig som föredrar att sova på sidan och vill ha lite plats att röra mig inuti sovsäcken.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Peterji Fjällvandring Sverige med många höjdmeter? Fjällvandring 14
ALB Planerar första fjällvandring för tolvåringar, söker input Fjällvandring 11
Agno123 Vilken jacka inför fjällvandringen? Fjällvandring 40
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg