Fjällvandring i terränglöparskor med vattentäta strumpor

Hej,

Mina skoval under min fjällvandringskarriär har sett ut ungefär så här: började med halvhöga kängor från Hanweg, uppgraderade till höga skalkängor från Lundhags (fantastisk uppdatering) till att nuförtiden på turer längs led (typ allt utom oledat i fjällen) nu gå i terränglöpningsskor. Blöta dagar med vattentäta membranstrumpor från (Stormsocks från Bridgedale) liknande som Sealskinz.

Det vattentäta alternativet till membranstrumpor är tunna neoprenstrumpor -- dessa andas dock inte alls.

Så nu till min fråga: någon som vandrat med bådeoch och kan uttala sig om huruvida det är märkbart att neoprenstrumpor inte andas alls? Membranstrumpor har ju begränsad andningsfunktion men men liten andning i kombination med mer material på insidan som kan suga upp lite av fukten så är min erfarenhet att komforten i dessa är helt okej ungefär halva dagen.

varken mebranstrumpa eller neoprenstrumpa andas. Rent teoretiskt kanske de andas, men i praktiken är det bullshit. Speciellt när du har en sko utanpå som täpper igen också.
Räkna med att du blir rejält svettig inifrån. Neoprensockor har jag bara provat, men gillar de inte alls pga den plastiga svettkänslan de ger och tror jag skulle få blåsor och skavsår av dem. Sealskinz är väl rätt sköna, men blir svettig av att vandra i dem.

Neoprenstrumpor är inte vattentäta. De bli blöta och slutar suga upp vatten och därför behåller värme.
Jag har gått i både och. Strumpor med membran ger mig klåda. Neopren använder jag när det är kala vad eller smältvatten, de fungerar fint i några timmar om dagen.

Neoprenstrumpor är inte vattentäta. De bli blöta och slutar suga upp vatten och därför behåller värme.
Jag har gått i både och. Strumpor med membran ger mig klåda. Neopren använder jag när det är kala vad eller smältvatten, de fungerar fint i några timmar om dagen.
Så med några extra par borde det fungera ????

Så med några extra par borde det fungera ????
Beror på vad du är ute efter, varma fötter eller torra fötter? Jag själv tror inte på torra fötter när man går oledad men på leder är det fullt möjligt. Har man dessutom tillgång till stugor och kan torka sina skodon och strumpor då kan man satsa på ett par lätta skor med membrannstrumpor och ett par tunna ullstrumpor för att få fötterna glada på raster och på läger. Samt ev neoprenstrumpor om det är riktigt kallt. Men jag går mest oledad och vadar i samma skor som jag vandrar. Mina fötter är ständigt blöta men får inga skav då jag har barfotaskor i mesh som sitter som handske på fötterna.
Så frågan vad du vill egentligen uppnå och vad du tycker är acceptabelt.
Tillägger att mina neoprenstrumpor har insida med fluffigt foder, kanske gör det lite skillnad för upplevelsen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
Lockheed Regnkläder för fjällvandring. Kläder 18
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
open_aperture Nybörjarfråga klädval fjällvandring Kläder 3
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
Arvidsjaur Söker en tröja för fjällvandring Kläder 39
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Gunnar81 Byxa för fjällvandring? Kläder 36
fridaeus Värmelager vid fjällvandring augusti/september Kläder 6
andersftp Jacka till fjällvandring Kläder 12
snowchain Taiga byxor på fjällvandring Kläder 12
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
grottis Läderkängor för fjällvandring? Kläder 21
2004-06-16 Handskar på fjällvandring Kläder 19
marres Fjällvandring Kläder 1
snuffle Jacka till fjällvandring? Kläder 4
grodanbolle Byxor för fjällvandring/uteliv? Tråd2. Kläder 38
grodanbolle Byxor för fjällvandring. Kläder 24
JonathanW Byxor för fjällvandring - vad rekommenderas? Kläder 40
statemachine Impregnera (inte så) vattentäta vinterkängor. Kläder 2
Fjorr Vattentäta löparhandskar Kläder 6
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
rJohansson Skalbyxa att dra över kängorna, vattentäta? Kläder 3
Smogz Softshellbyxor ej vattentäta, som ryms utanpå slalompjäxor Kläder 1
fowwe Vattentäta blixtlås - finns de? Kläder 13
Glännman Vattentäta skalhandskar Kläder 19
Davva2 Skalplagg i bomull som bara är vattentäta på vissa utsatta delar Kläder 14
JohannaXX Marmot Precip Full Zip Pant - 100 % vattentäta? Kläder 7
hannulan Lätta o vattentäta tumvantar Kläder 12
gogreen Varma smidiga vattentäta tumvantar? Kläder 12
hasu0801 Vattentäta blixtlås - marknadsundersökning Kläder 27
loewen Vattentäta byxor Kläder 14
crisscross Sorel Glacier ej vattentäta. Vad göra? Kläder 4
Sanna81 Vad göra med inte helt vattentäta skor? Kläder 5
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Strykarräven Mjukskalbyxor med vattentäta knän/bak Kläder 24
Swedish Berman Gympaskor/vattentäta Kläder 13
PaulPersson Vattentäta luftiga zip-off byxor Kläder 8
Xander Vattentäta blixlås Kläder 10
Wikinggirl Vattentäta påsar till kameran Kläder 4
Backpacker Vattentäta byxor Kläder 12
Martin Fjäderlätt Test av vattentäta/ventilerande membran! Kläder 5
Gubben på Udden Vattentäta zip-off ben Kläder 3
thim_g Vattentäta byx? Kläder 1

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg