Kaby bindning - passar dessa kängor?

Köpte ett par Lundhags Husky Ski samt ett par Tegsnäs. Bindningen är av typ Kaby (det står "91" på dem). Men remmen kommer väldigt långt fram så det ser ut som att den kommer glida av kängorna som är väldigt stora (storlek 48). Kommer det att funka?
Har inte testat då snön lyser med sin frånvaro och jag inte har skaffat en tillräckligt stor kabel till skorna än.

Tips på andra bindningar som passar med dessa kängor? Trodde de skulle funka med nato-bindningar men de gör de inte, verkar som det behövs en 75 mm läpp till det.

Bilagor

• 20250312_171054.jpg
    20250312_171054.jpg
    2.1 MB · Visningar: 41
  • 20250312_171227.jpg
    20250312_171227.jpg
    2.5 MB · Visningar: 37
Där kabeln fästs längst fram, är det inte en skruvjsutering som gör att kablen spänns olika mycket, Så var det på mina längdskidor från tidiga ungdomen. Lossa kabeln framtill och skriva på fästdelen för kabeln så den hamnar närmare skidspetsen.

Jag ser inte så långt fram av bindningen på dina bilder så jag kan säga om det går eller inte.

/Patrik

Köpte ett par Lundhags Husky Ski samt ett par Tegsnäs. Bindningen är av typ Kaby (det står "91" på dem). Men remmen kommer väldigt långt fram så det ser ut som att den kommer glida av kängorna som är väldigt stora (storlek 48). Kommer det att funka?
Har inte testat då snön lyser med sin frånvaro och jag inte har skaffat en tillräckligt stor kabel till skorna än.

Tips på andra bindningar som passar med dessa kängor? Trodde de skulle funka med nato-bindningar men de gör de inte, verkar som det behövs en 75 mm läpp till det.
Vi har kaby på några olika skogsskidpar som vi använder med lundhagskängor och jag gillar inte lösningen med den där remmen. Remmen hamnar som du säger långt fram och spänner du remmen alls så nöts den av på nolltid. Så jag har remmarna väldigt löst så enda funktionen de fyller är att de förhindrar att kängan kan dras rakt upp helt från bindningen.
91 är bredaste kaby, finns 87mm också.
Till 48or ska du ha svart vajer.

Kabelspänningen har inget med det där att göra, den reglerar man så kängan sitter lagom fast i bindningen men inte för hårt för då sliter det i onödan på vajern.

Äldre kabelbindningar har ställbar tåbredd och även ofta i höjd ställbara åsar som förhindrar kängsulans sidoläppar att klättra uppåt. Kanske är en sån bindning pålitligare.

Se https://images.app.goo.gl/ufsqGhWqiSTD4PTn8

Tillhörande pjäxor hade randsydda sulor och ofta metallbleck på sulornas framkant eller överkant för att minska nötning.

Thure

Senast ändrad:
Tack för svaren, jag får ge mig ut och testa när snö kommer. Nästa vinter förmodligen.
Mina vita blixten har sån där ställbar bindning. Kanske blir att byta från Kaby då om det inte funkar.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg