Alternativ till Allak och Staika

Jag och min fru tänkte vandra Abisko till Kebnekaise med våra barn i år och det är 20-årsjubieum sedan vi gjorde det första gången. Mina barn är 11 och 13 och inte så fjällvana men jag har en del erfarenhet. Förra året hade vi en tält natt i den vackra Sododalen vid Sonfjället i ett Kaitum 4 GT men jag tyckte det var lite tungt att bära på två vuxna och faktiskt upplevde jag det som förvånande trångt och lite stojigt med två barn. Nu tänker jag mig istället två stycken tält.

Jag skulle vilja veta vad det finns för alternativ till Allak och Staika (som jag hade köpt om pengar inte vore några problem). Jag vill fortfarande ha ett tält man kan känna sig säker i om det blåser upp till storm.

Tacksam för hjälp!
Ulf

När det kommer till 2 p kupoltält som är riktigt stabila till låg vikt
så är det svårt att hitta något annat som kommer i närheten av Allak 2.
Nortent Vern 2 är 900g tyngre (4,2 kg) men också lite större.
Nortent Vern 2 kostar under 10 000 kr styck.
Ett mellanting skulle vara ett tält som rymmer hela familjen som Saivo 4.
Innertältet (sovutrymmet) är större än Saitaris innertält.
Tältet går att dela på 2 ryggsäckar.
Det kostar mindre än 2 st Allak 2 (6,6 kg) men är 200g tyngre med sina 6,8 kg.
2 st Nortent Vern 2 blir 8,4 kg (4,2 kg styck) och hamnar under 20000 kr.
Nortent Vern 2 har precis som Allak 2 9 mm stänger.
Varken Staika eller Allak har skorstensventilation som Vern 2 har.
I slutändan så står det mellan vikt och pris.
Det finns säkert andra kupoltält med mycket klenare stänger men de kommer inte
att klara oväder lika bra som ovan nämnda tält.

... Ett mellanting skulle vara ett tält som rymmer hela familjen som Saivo 4.
Innertältet (sovutrymmet) är större än Saitaris innertält ...
Tack för ditt svar men jag söker i första hand två tält för att dela upp familjen för lite lugnare nätter. Med två tvåmannatält kan jag och min fru också gå på tur själva.

Hilleberg Rogen och Anjan är riktigt bra tält för fjällmiljön under sommarhalvåret
Jag har tittat på dem också men även där är priset lite högt. Optimalt vore två tält i prisklassen runt 5000 kr för då skulle vi kunna sälja vårt Kaitum och finansiera tvåmannatältet med de pengarna. Frågan är om det finns några tillräckligt bra och säkra tresäsongerstält i den prisklassen.

Jag hade tittat på helsports tält, som har god kvalite norska fjälltält men inte riktigt lika högt prissatta som hilleberg. Skulle ändå säga att andrahandsvärdet är gott, då de är välkända. Ex. Reinsfjell superligt 2, ca normalt 6100:- kupoltält om det var mest intressant för er med två ingångar samt absider. Vikt 2.2 kg. Om du beställer dem från helsports egna hemsida helsport.com kostar det just nu 5250:-.
Om du vill kombinera och även ha ett tunneltält finns bla Lofoten Pro 2 Camp för 4500:- vikt 3.1 kg.
Jag har själv både Hilleberg Nallo samt ett helsport tält fjellheimen, de är bra båda två. Det som möjligen skiljer är ju Hillebergs lagningsservice.

Jag vet inte om självstagande tält är ett måste för dig, men när vi är ute 4-personer använder vi oftast Nammatj 2GT i kombination med Nallo2. Just det extra utrymmet i GT absiden på ena tältet är bra för packning och matlagning (i dåligt väder), medan Nallot är sovplats för två personer. Nallo2 funkar ju även som rymligt solotält utan alltför mycket extra vikt.
En liknande kombination i den prisklass du anger kan ex vara Bergans Trollhetta 3+Trollhetta 2. Bra och välgjorda tält dock kanske inte lika genomtänkt i alla detaljer som på Hilleberg, men det skiljer ju en del i pris också. Trollhetta 2 har lite lägre takhöjd än Nallo2, men det kanske inte är avgörande?

Jag hade tittat på helsports tält, som har god kvalite norska fjälltält men inte riktigt lika högt prissatta som hilleberg. Skulle ändå säga att andrahandsvärdet är gott, då de är välkända. Ex. Reinsfjell superligt 2, ca normalt 6100:- kupoltält om det var mest intressant för er med två ingångar samt absider. Vikt 2.2 kg. Om du beställer dem från helsports egna hemsida helsport.com kostar det just nu 5250:-.
Tack för tipset! Reinsfjell Superlight 2 verkar som ett bra alternativ.

Finns ju mängder med andra lämpliga tält, kolla tex backpackinglight.se och addnature.com.
HB kvalitet kanske inte behövs sommartid längs N Kungsleden, där finns ju oxå stugor här och där. Men det är ju också svårt att veta hur enklare tält klarar ett riktigt oväder. Men tycker inte man ska vara så orolig för det, om väderprognosen visar riktigt skitväder och stormvindar så ställ in -> ganska ovanligt.

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
fritzov alternativ till Hilleberg Unna/Soulo Bo och sova 2
snuffle Alternativ till sovsäck? Bo och sova 6
friluftsrookie Alternativ till Hilleberg Akto Bo och sova 22
Vandrare Alternativ till AlpKit Pipedream? Bo och sova 5
ensamresande Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 9
pzac Tips! Alternativ till snösåg... Bo och sova 1
UffeB Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 0
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
Giva Billigt lätt tält - Alternativ till tält - Primus shelter Bo och sova 5
Åsandréas Alternativ till Keron 4GT? Bo och sova 11
Familjen F. Alternativ till liggunderlag för familj? Bo och sova 38
brigas alternativ till HB Nammats efterlyses Bo och sova 9
matswa Billigare alternativ till Therm A Rest? Bo och sova 7
Martin Fjäderlätt Skarpa alternativ till Nallo Bo och sova 78
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
Zachie Andra alternativ än sovsäck Bo och sova 0
AdamBerg Exped Vela 1 ul/extrem eller alternativ. Bo och sova 5
dmchris Quilt - vilka alternativ? Bo och sova 13
HillBillyBob Erfarenhet av Marmot Widi 3P eller alternativ... Bo och sova 4
wacker Vaude Hogan Ultralight, erfarenheter? Alternativ? Bo och sova 12
Fritidsbutiken Goda alternativ Bo och sova 10
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 48
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 113
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 10
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg