Dagstur från Spiterstulen?

Vi åker till Jotunheimen i sommar och bestiger Galdhöpiggen från Spiterstulen. Vi har en extra dag för väder, plus en halv dag vid ankomst. Kan någon rekommendera någon fin dagstur, som inte är en topptur, för vår extra dag? Och kanske även någon fin halvdagstur för ankomstdagen?

Vi åker till Jotunheimen i sommar och bestiger Galdhöpiggen från Spiterstulen. Vi har en extra dag för väder, plus en halv dag vid ankomst. Kan någon rekommendera någon fin dagstur, som inte är en topptur, för vår extra dag? Och kanske även någon fin halvdagstur för ankomstdagen?

Det enda håll jag minns att man kan gå åt om man inte ska upp mot topparna eller ta allt för många höjdmeter är väl vidare in i Visdalen.

Efter en promenad på några kilometer (5-6 ?) finns det två dalar åt syd-öst, en går upp mot en Glaciär och den andra upp mot några mindre tjänar.
Var mycket snö i uppförbacken i dalen upp mot tjärnarna när jag var där i Juli för länge sedan.

Annars fortsätter ju Visdalen syd-väst bort mot Leirvasbu...men det är rätt långt om man ska tillbaka samma dag vill jag minnas.

Fint är det där i alla fall.

1741028586007.png

Senast ändrad:
Svårt att komma på rundturer längs markerade leder som inte blir för långa. Urdadalen är min egen favorit, stenig men vacker. Men hela rundan via Leirvassbu blir för lång, och dessutom är Visdalen IMHO rätt långrandig att traska i. Så gå upp i Urdadalen och vänd helt enkelt samma väg tillbaka när det är dags. Det blir ju olika vyer på upp- resp. nervägen :)

Man kan också vika av österut från Visdalen tidigare än så, strax före dubbelbroarna över Hellstuguåe, in på en liten stig som följer bäcken upp till Hellstugubrea, och få lite närkontakt med glaciärerna. Fint, men även här får ni gå tillbaka samma väg.

Den nedre leden mot Glitterheim tycker jag också är lite enformig, och börjar med en brant men halvtrist stigning. Oledat kan man dock, väl uppe på platån, vika av till höger mot Leirtjönne, där är det fint. Men orkar ni komma up på Glittertind är det ju roligare.

Studera ut.no/kart kring Spiterstule så får ni säkert fler uppslag.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg