Hur uppbokade blir nattågen?

Halloj!

Någon som har bra koll på hur uppbokade nattågen från Abisko (eller däromkring) till Stockholm blir under sommaren? Är sugen på att göra en vandring med obestämt hemresedatum, men det beror på hur lätt det är att få tag på en tågbiljett, föredragsvis i sovkupé.

Hej, vi är många som undrar samma sak, men det finns knappast något vettigt svar på frågan. Lite förenklat är det säsong för fjällvandring från midsommar till mitten av september. Och högsäsong från mitten av juli till mitten av augusti. Jag själv vågar inte åka upp utan hembiljett, men denna kan ju köpas med rätt till ombokning. Ok, man kanske inte får tag på en sovplats i det läget, men man kommer nog i alla fall hem........

Från första veckan i september brukar det finnas enstaka ligg- eller sittplatser.
Jag brukar kolla biljetter när jag kommer tillräckligt nära bebyggelse så jag har mobiltäckning.
Finns det ingen biljett den dagen så kollar jag nästkommande dagar.
I värsta/bästa fall så blir det en dag eller två extra på fjället.
Har även tagit en hotellnatt i Kiruna någon gång. En öl, en dusch och lite mat är inte fel. I den prioritetsordningen :)

Skulle förresten inte liggvagnarna försvinna i de nya tågen som kommer "vilket år som helst"?

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg