Äldre turskidor - stighudar eller valla

Har förra året införskaffat ett par äldre norska turskidor i hickory (enl. säljaren) med stålkanter utan bindningar. Eftersom jag ville behålla lite traditionell stil så köpte jag nya bindningar av typen Haghus Eräside. Fräschade upp underlaget lite och tjärat dem pånytt. Pga av en knäskada så hann jag bara testa dem en dag förra året. Nu planerar jag en tälttur på ngt fjäll då vintern ser lite konstig ut i Stockholms området och undrar om ngn av er kan ge tips på hur jag ska sköta dem för grepp och glid funktionalitet. Är mer eller mindre total rookie på horisontella åkningen och undrar om man kan klara sig på att valla eller om stighudar är nödvändigt. Haft svårt hitta bra guider på hur man gjorde förut och med äldre skidor. Vill inte använda stighudar med limning då jag är säker på att de kommer lossna flisor på dessa skidor.

Kanske finns trådar redan i forumet men tar gärna tips av er med erfarenhet av äldre träskidor ändå.
Tack på förhand.

Senast ändrad:
Tjärade träskidor har jag brukat valla/vax på. Det går väl att ha stighudar elller klistervalla också. allt beror på hur van man är att valla eller om man nöjer sig med att använda kall-valla för glid, och klistrade stighudar för fäste i långa uppförspartier (de kanske inte sitter bra i tjärad skida, jag vet inte , men om man värmer in tjäran ordentligt med blåslampa/gaslåga så är den inte särskilt kladdig i sulan och stighud borde fästa (ev. gaffatejp som håller bakre kanten?. Flisor lossnar nog inte från sulan om den är frisk och väl tjärad tror jag, snarare att stighuden lossnar om den inte fäster på tjärad sula.

Men tjärade träskidor är ju rimligt att valla med traditionell vax.

Hickorysulor är kvalitet. Men jag har hört talas om att klister på stighudar kan dra loss träbitar från träskidor.

Äldre stighudar av t ex sälskinn remmades fast på skidorna.

Träskidor sätter man fästvalla på under hela skidan inte bara under steget. Träskidor gör sig bäst vid kallgrader och det gäller ju tältning på snö också.

Vallaklister kan du använda men jag föreslår att du bara lägger på det under steget på skidan.

Lycka till med dina fina skidor och med tältturen!

Thure

Senast ändrad:
Hejsan,

Nu har jag aldrig åkt på skidor med Hickory sula, men väl många turer med mina Tegsnässkidor som har bankiryawood (https://www.tegsnasskidan.se/produkt/rajd-turskidor-2/) sula, vilket även det är ett väldigt hårt träslag. För bankiryawood gäller följande:

1: Det räcker med att olja in träet, ingen tjära behövs. Om man däremot har björk eller furu - sula så är det klokt att tjära in skidorna för att minska risken för att det fastnar snö under skidorna. Ingen koll på hur hickory beter sig.
2: Man har väldigt sällan för dåligt fäste med skidorna. Enda undantaget är vid mycket hård skare, eller branta uppförsbackar med pulka. Vid dessa tillfällen har jag satt på stighudar under. Och visst fastnar det lite träflisor i stighuden, men det påverkar själva huden mer än skidorna där det inte syns.
3: Sen skulle jag kallt räkna med att det fastnar snö under skidorna förr eller senare. Värst är det vid nysnö och temperatur runt nollan. Har vid sådana tillfällen varit tvungen att slänga på stighudarna för att slippa xx kg med snö under skidan.

/ Stefan

Ja, har man standard träskidor så är träet lite mjukare än de lyxigare hårdträsulorna.
Åker man på skare (eller riktigt grov kristallsnö) så nöter man ju snabbt bort valla och tjära och börjar lämna träflisor efter sig i spåret, Sätter man stighudar med klister på träet då så lossnar nog en del till i klistret. Träskidor är bäst i kallt före, helst lite nyare snö, då fungerar ju vax som valla.
Är det skare har man bäst skar-klister under hela skidan, men det finns ju en anledning till att plast har tagit över som material i de flesta fören.

Tack för all återkoppling, vad är det för vax/valla som jag sett man gnider på lite olika på skidorna beroende på temperatur, som ni också nämnt (helt okunnig som sagt). Har ingen aning om hela skidan är hickory, bara ngt som nämdes av säljaren. Hört att vissa även använt stearin, men ingen aning vad som är för vad. Tror jag droppar stighud denna gång, men kanske blir limfria framöver beroende på hur det går denna gång.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cinema101 Var hitta äldre salomon bindningar Turskidåkning 4
Vildmarkare Korsa rapaälven i slutet av Februari/början av Mars Turskidåkning 4
Silvii Dagsturer med turskidor i Södra/centrala Dalarna Turskidåkning 3
vadior Turskidor långa eller korta? Turskidåkning 14
GenomsnittligSarekLängtare Bra turskidåkningsområden Turskidåkning 10
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Kimkim Vad tror ni om dessa turskidor? Turskidåkning 16
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
sarastinalinnea Turskidor med skintec? Turskidåkning 5
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
stormfrog Omöjligt att hyra turskidor i Sälen? Turskidåkning 12
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13
Jackiie Köpa turskidor (storlek, lång och lätt?) Turskidåkning 13
CatrinSandelin Turskidor Vistas-Nallo-Sälka Turskidåkning 5
fredolund Turskidor i Norge Turskidåkning 10