Har förra året införskaffat ett par äldre norska turskidor i hickory (enl. säljaren) med stålkanter utan bindningar. Eftersom jag ville behålla lite traditionell stil så köpte jag nya bindningar av typen Haghus Eräside. Fräschade upp underlaget lite och tjärat dem pånytt. Pga av en knäskada så hann jag bara testa dem en dag förra året. Nu planerar jag en tälttur på ngt fjäll då vintern ser lite konstig ut i Stockholms området och undrar om ngn av er kan ge tips på hur jag ska sköta dem för grepp och glid funktionalitet. Är mer eller mindre total rookie på horisontella åkningen och undrar om man kan klara sig på att valla eller om stighudar är nödvändigt. Haft svårt hitta bra guider på hur man gjorde förut och med äldre skidor. Vill inte använda stighudar med limning då jag är säker på att de kommer lossna flisor på dessa skidor.
Kanske finns trådar redan i forumet men tar gärna tips av er med erfarenhet av äldre träskidor ändå.
Tack på förhand.
Kanske finns trådar redan i forumet men tar gärna tips av er med erfarenhet av äldre träskidor ändå.
Tack på förhand.
Senast ändrad: