Två män hittade döda i tält i Kebnekaise

Är det någon som är på plats på fjällstationen även fast de inte har öppnat än?
Det har väl inte varit så hårt väder på slutet, men de kan ju ha legat länge. Är det kolmonoxidförgiftning nu igen?

Det var orange vädervarning torsdag-fredag förra veckan, dock är det oklart hur länge de varit ute.

Eftersom de verkar ha legat i tältet är nog kolmonoxidförgiftning troligt som övriga varit inne på.

+ 1 på kolmonoxidförgiftning då de enligt uppgift i pressen var erfarna personer.
Det är ju alltid sorgligt när sådant här händer.
Dags för STF och andra forum att ta upp faran med CO-förgiftning för att göra tydligt att det slutar illa omman är oförsiktig.
Nu vet vi väl inte ännu vad just dessa gjort och om det ens är CO-förgiftning.
Även Utsidan.se kan göra en insats, upp med en artikel på förstasidan!

Oavsett orsak nu så blir jag lite nyfiken på hur kolmonoxidförgiftning går till ett tält ute på fjället? Jag förutsätter att de inte släpat med sig en kolgrill som de dragit med sig in i tältet.

Oavsett orsak nu så blir jag lite nyfiken på hur kolmonoxidförgiftning går till ett tält ute på fjället? Jag förutsätter att de inte släpat med sig en kolgrill som de dragit med sig in i tältet.
Finns lite mer info om sånt i den här tråden

Ofullständig förbränning kan ske på olika sätt men ett exempel är användning av kylflänsade grytor (värmeväxlare) som generar högre halt av CO vid snösmältning eller matlagning i tältet.

Blir det verkligen sådana mängder av ett friluftskök att det blir ett problem i ett vanligt tält? Även om man stänger ventiler så är det ju inte lufttätt direkt. Förutsatt att man inte lämnar det på går och lägger sig. Trodde att förbränningen vanligtvis är väldigt bra på köken.

Finns en hel del trådar om det tidigare. Vid all användning av friluftskök så bildas det CO. Mindre om man bara använder tryckkök för uppvärmning av luften. Mera om en kastrull påverkar lågan och flänsar på kastrullen ökar halterna.

Skorstenskonstruktion och god luftväling minskar halterna. Mätinstrument kan vara en strategi.

Thure

Liknande trådar

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg