Grøthogna-Rønsjøruten - erfaring

Hej,

Någon erfarenhet av denna tur?
Speciellt turen upp genom passet mellan Rønsjøruten och Sylfjellet.
Funderar på att åka i mitten av juli.

1737381922523.png

Jag har ingen erfarenhet av just den rundan, men de sydligaste delarna av den har jag gått (tältat ungefär vid ”Rönnsköbäcken” på kartan) och läst positivt om sträckan norrut, öster om Gröthogna, så den sträckan ligger lite grand på min ”kanskelista”. Så jag tror det är en fin liten runda.

Senast ändrad:
Hej,

Jag har skidat ditt turförslag en 1:a maj helg för 12 år sedan. Eftersom det fortfarande var ganska gott om snö när vi passerade passet mellan Rønsjøruten och Sylfjellet är jag osäker på hur stenigt det är där på sommaren. Men på vintern var det en mycket trevlig tur. Vågar dock gissa att om det bitvis är stenigt är det i alla fall inte de där stora stenblocken som man kan se i andra delar av Femundsmarka.

Däremot såg vägen upp mot passet från Rønsjøen ganska stenigt ut när vi kollade in det i höstas. Jag hade en idé att gå upp där och sen vandra på sydsidan av Grøthogna österut. Men det såg lite väl jobbigt ut på håll, så vi valde gå via Salsfjellet istället. Men det kanske bara såg ut så eftersom Curt inte skriver något om alltför stenig terräng.

Däremot kan jag bara hålla med om att turen genom Grøtådalen är jättefin. Vi följde ungefär sommarleden och såg massor av spår efter bäver längs ån.

/ Stefan

För drygt 40 år sedan gjorde vi en fin höstvandring med tält från Grövelsjön och runt Gröthogna moturs. Vi gick upp på Stor Svuku och söderut mellan Lillsvuku och Rönsjön. Dalen du frågar om har jag bara åkt nedför på vintern vid toppturer upp på Gröthogna. En del sten sett nedifrån på sommaren som man inte märker av på vintern men jag skulle tro att det går att passera sommartid.

Thure

Screenshot_20250214_091648.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg