Kovea Spider flämtar och eldar med gul låga

Hejsan,

Jag har haft en Kovea Spider i knappt tio år, och jag tycker det har fungerat bättre än det gör just nu. Den värsta incidenten jag haft är när jag råkade tappa ofiltrerat sjövatten över brännaren för något år sedan och då blev det sämre, men jag skulle nog säga att jag tyckte att brännaren repade sig efter ett tag.

Symptomen är iaf:
  • Flämtande/ojämn låga. Jag har även märkt att man kan höra det på hur köket väser innan man tänt, dvs när gas flödar igenom ett kallt kök.
  • Gul låga, ibland med andra färger inblandat, särskilt små gröna streck kan synas.
Eftersom att jag använt köket med inverterad gasbehållare av blandade kvaliteter från Jula, biltema och primus så kan man kanske misstänka att köket är skitigt. Jag har följt den här guiden: https://whiteburnswanderings.wordpress.com/2014/04/06/kovea-spider-maintenance/ (TL;DR: jag har skruvat isär brännaren och kollat i mässingsmunstycket).

Där fanns det en del skit men skulle i min oerfarna förståelse inte säga att det egentligen är speciellt smutsigt allt som allt. Efter några försök med att ta bort det värsta och utan att byta själva filtermaterialet (eftersom att jag inte har något hemma) så kvarstår problemet.

Några tips på vad jag kan undersöka vidare?

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg