Kovea Spider flämtar och eldar med gul låga

Hejsan,

Jag har haft en Kovea Spider i knappt tio år, och jag tycker det har fungerat bättre än det gör just nu. Den värsta incidenten jag haft är när jag råkade tappa ofiltrerat sjövatten över brännaren för något år sedan och då blev det sämre, men jag skulle nog säga att jag tyckte att brännaren repade sig efter ett tag.

Symptomen är iaf:
  • Flämtande/ojämn låga. Jag har även märkt att man kan höra det på hur köket väser innan man tänt, dvs när gas flödar igenom ett kallt kök.
  • Gul låga, ibland med andra färger inblandat, särskilt små gröna streck kan synas.
Eftersom att jag använt köket med inverterad gasbehållare av blandade kvaliteter från Jula, biltema och primus så kan man kanske misstänka att köket är skitigt. Jag har följt den här guiden: https://whiteburnswanderings.wordpress.com/2014/04/06/kovea-spider-maintenance/ (TL;DR: jag har skruvat isär brännaren och kollat i mässingsmunstycket).

Där fanns det en del skit men skulle i min oerfarna förståelse inte säga att det egentligen är speciellt smutsigt allt som allt. Efter några försök med att ta bort det värsta och utan att byta själva filtermaterialet (eftersom att jag inte har något hemma) så kvarstår problemet.

Några tips på vad jag kan undersöka vidare?

Det där filtret som nämns i länken du gett ovan kanske är boven. Har du plockat bort det och ersatt det?

Gul låga tyder på dåligt tryck eller dålig lufttillförsel. Kan det vara läckage nånstans t ex en sliten packning?

Thure

Jag har inget ersättningsmaterial för filtret men jag har provat utan det med samma resultat.

Angående läckage har jag iaf inte känt någon gaslukt under drift, däremot pyser det vanligtvis ut en liten mängd när man skruvar på gasbehållaren.

Av de delar jag demonterat hittills så finns det inga packningar alls. Men det finns fler delar man skulle kunna prova skruva loss, specifikt så verkar det gå att skruva lös slangen, och då kanske man kan komma åt att rengöra fler ställen. Men själva förvärmningsloopen har en väldigt snäv böj, där lär jag knappast få in en piprensare eller vad man nu kan tänkas använda.

Färgen kan påverkas av salt. Jag har fått saltvatten i brännare, både gas och spritbrännare, och det har i båda fallen givit en tydlig natrium-gul låga. Som gamla tiders gatlyktor. Inte samma creme-gul som ofullständig förbränning ger.
Gröna inslag vet jag inte. Kanske metallföreningar som bildats med saltet?

Oj, nu har jag varit ouppmärksam. Jag antar att jag kan prova rengöra så gott jag kan i vatten eller sprit, dock har jag ingen ultraljudsmackapär.

Det beskrivna problemet inträffar även upprätt läge och det jag upplever som ojämnt gasflöde även om jag inte tänder köket utan bara lyssnar på gasflödet. Och med flera olika gastuber med olika gasblandning.

Känner ändå att min hypotes är att det är smutsigt, kanske rent av nästan tätt i slangen eller i förvärmningsslingan. Har inte samlat mod för att prova montera av slangen för jag vet inte om jag får det tätt igen efteråt. Sitter något klet där. Just nu är nog alternativet att leta nytt kök eftersom att det börjar kännas lite opålitligt.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg