Problem med att rulla titankamin

Jag har skaffat en Winnerwell titankamin. När jag rullar till skorstenen stötte jag på stora problem. Jag har tittat på YouTubevideos hur man går till väga för att göra det på egen hand, men när jag väl gör det själv blir det alls bra. Plåten ligger ihoprullad som en spiral. Någon här som har erfarenhet av saken?

Hmm, låter konstigt. Har du någon bild på det hela? Antar att du har gjort inbränningen som man ska?! Just den första rullningen, med oanvänd/oinbränd plåt var klurig, om du frågar mig.

Red. Förmodligen är det den första rullningen/inbränning du skriver om!? När den väl är gjord rulla nästan plåten ihop sig själv.

Jag postar två foton: ett på hela skorstenen och en närbild.

Bilagor

• 20250110_122005.jpg
    7.1 MB · Visningar: 49
  • 20250110_121954.jpg
    7.8 MB · Visningar: 47
... Nu är det ganska många år sedan jag gjorde den första rullningen/inbränningen. Men jag vill minnas att jag använde en kartong-/papprulle alternativt kvastskaft av något slag för att få till den initiala formen. Det var lite nervöst, vill jag minnas, då det kändes som att man skadade plåten. Men med facit i hand så tål den mycket mer än man tror och det är först när du gör den första eldningen som formen måste vara mer eller mindre perfekt, för efter det antar den den formen mer eller mindre av sig själv.

När jag tittar på dina bilder så tänker jag spontant följande:
Så till vida de inte har ändrat design på de där "skorstenarna" så ser det ut som att du mer har rullat den till en spriralform. Men det är plåtens kortsida du ska rulla! Iaf på min, var det så. Och det är också det som är det svåra då plåten är vass och gör motstånd, samt delvis kollapsar, samtidigt som man ska försöka få på ringarna! Bra att du ämnar göra det hemma, för det där reder man nog inte när det börjar skymma, är kallt och man vill komma i ordning ute i skogen. :/

... Nu är det ganska många år sedan jag gjorde den första rullningen/inbränningen. Men jag vill minnas att jag använde en kartong-/papprulle alternativt kvastskaft av något slag för att få till den initiala formen. Det var lite nervöst, vill jag minnas, då det kändes som att man skadade plåten. Men med facit i hand så tål den mycket mer än man tror och det är först när du gör den första eldningen som formen måste vara mer eller mindre perfekt, för efter det antar den den formen mer eller mindre av sig själv.

När jag tittar på dina bilder så tänker jag spontant följande:
Så till vida de inte har ändrat design på de där "skorstenarna" så ser det ut som att du mer har rullat den till en spriralform. Men det är plåtens kortsida du ska rulla! Iaf på min, var det så. Och det är också det som är det svåra då plåten är vass och gör motstånd, samt delvis kollapsar, samtidigt som man ska försöka få på ringarna! Bra att du ämnar göra det hemma, för det där reder man nog inte när det börjar skymma, är kallt och man vill komma i ordning ute i skogen. :/
Jag försökte göra som mannen i denna video.

Ja, men det ser ut som en bra instruktionsvideo! Jag gjorde dock inte så, utan med en stav eller dylikt, som jag skrev. Blev också helt ok!

Vad som verkar ha hänt dig är väl att det har blivit lite fel vinkel från början/allt eftersom. Till slut är det för mycket så plåten börjar "slingar sig" istället för att hela plåtens kortsida rullas fullt ut. Svårt att förklara i text. Men jag tror att man ska sikta på att få hela längden vikt så fort som möjligt enligt rullningen han gör.

Du verkar förstå principen, så kanske hjälper det med ett extra par händer!? Hade gärna gett dig ett handtag om jag bott i närheten. :)

Senast ändrad:
Jag postar två foton: ett på hela skorstenen och en närbild.
Du slutade för tidigt bara

Kolla denna video, ha tålamod till slutet. Den ska ju bli helt rak till slut. Det verkar konstigt men håller man på länge nog rätar den ut sig. Bästa sättet för att undvika veck.

Och när den är inbränd så kan man enkelt göra samma sak på kort tid, i luften. Börja med den helt ihopsurrad längst kortsidan och bara snurra upp den och så poff så är den som den ska va.

För övrigt, om man gillar att läsa jättemycket om att rulla skorstenar så har Tim Tinker en lång utläggning.

Nu behöver man inte läsa allt det där för att rulla en skorsten men ändå. Han har många kamin-projekt som är kul att läsa om.

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg