Planerar första fjällvandring för tolvåringar, söker input

Hej! Jag ska i sommar introducera mina brorsöner, som då kommer vara tolv år gamla, för fjällvandring. (Föräldrarna kommer också med.) De är mycket fysiskt aktiva men lite åt ADHD-hållet. Jag hade först tänkt bo på fjällstation och göra dagsturer, men deras pappa tror det skulle vara för lite utmaning/spänning i det, så jag vill lägga upp några olika förslag på stugturer, fyra-fem dagar långa, så att de - barn och föräldrar tillsammans - kan välja det alternativ de tycker bäst om.

Mina tankar hittills:

Härjedalen. In till Helags via Fältjägarstugan, sedan två heldagar på stationen för fjällrävssafari och topptur för att se glaciären på nära håll, sedan ut via Kläppen/Ljungdalen.

Treparksmötet. Längre dagsvandringar för att utmana på det viset, plus närhet till det samiska (tack vare julkalendern finns ett visst intresse där). Tänker mig en dagstur från Gisuris, tar gärna emot förslag eftersom jag själv aldrig varit där.

Kårsavagge/Låktatjåkko. Ursprungligen planerad som smakprov på många olika saker fjällvandring kan innebära, med allt från Kungsleden till mer avsides stuga, hitta på rösad led genom blockig terräng, vad, etc. Antagligen Abisko-Abiskojaure-Kårsavagge-Låktatjåkko-Björkliden, med dagstur uppåt dalen i Kårsavagge, men undrar nu ifall det är för lite för att utmana dem. Är Björkliden-Låktatjåkko-Kårsavagge görbart som en dagsvandring i någon riktning? Alternativt Låktatjåkko-topptur-Kårsavagge? Jag har bara varit i Kårsavagge, inte Låktatjåkko.

Andra förslag?

Utmärkta förslag. Tältupplägg har också fördelar eftersom dagsetapperna kan varieras mera. Eller kombinera med både någon stugövernattning och mestadels tält t ex med utgångspunkt från Grövelsjön eller Hemavan.

A till B tur kanske. T ex från Kvikkjokk till Saltoluokta.

Thure

Mina småsyskon gjorde fjällvandringspremiär vid tio och då var det tälttur i Jämtlandsfjällen. Vi (jag, som var ung vuxen då, vår mor och ett barn i taget) gjorde nog i princip normala dagsetapper. Största problemet med ett så litet barn uppfattade jag som att det inte riktigt bar sin andel av packningen, bara sina personliga saker, men eftersom vi gjorde kortare turer blev det inget problem i praktiken. Vi tyckte tio var gränsen eftersom för ett yngre barn hade de vuxna behövt bära barnets personliga saker också, och det orkade vi inte. (förutom att en av mina bröder hade så uselt morgonhumör att vi var tvungen att ha honom flera hundra meter framför oss första timmen av vandringen varje dag då:) )
Jag hade inte tyckt att det hade varit nödvändigt att bo i stuga, om inte de vuxna absolut vill det, men det är bra om det finns möjligheten om man behöver torka upp sig, och det är också trevligt att kunna laga lunch under tak om det blir taskigt väder. En kort tur ( som jag har gått som en del av en längre fjällvandring) är Lapplandsleden mellan Klimpfjäll och Borgafjäll. Det är väl tre fulla dagsmarscher och det finns en övernattningsstuga (Länsstyrelsen) och ett rastskydd samt några skärmskydd ( fler än vad som angavs på kartan). Det är lite knöligt med kollektivtrafiken till start- och slutpunkt men det går. Man kommer inte heller att trängas med folk på leden. Hotellet i Borgafjäll ( om man väljer att avsluta där) är dessutom rätt häftigt, ritat av Ralph Erskin, slalombacke på taket, rum i tre våningar.

Hemavan till Ammarnäs är en trevlig sträcka lämplig för tolvåringar. Jag fjällvandrade med ett barn i den åldern som har ADHD i somras och det var inga problem.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
henric Jag, Anna och vovven planerar vår första fjällvandring Fjällvandring 6
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19
Charlotte_LL Första vårvintertur i Sarek - tips? Fjällvandring 12

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg